onsdag 20. mai 2009

Ferrari tapte saken mot FIA. Nå blir det vanskelig for dem å snu.

FIA-Ferrari2 I dag ble det klart at Ferrari tapte saken de hadde anlagt mot FIA for å få stoppet de nye reglene for 2010, der det blant annet skal innføres et budsjett-tak på 40 millioner pund per år. Ferrari mente de hadde en avtale som gir dem vetorett i slike saker, og krevde at retten skulle gripe inn og midlertidig nekte FIA å innføre reglene inntil saken var nærmere belyst i en rettssal.

Men den franske dommeren uttalte at det ikke er noen overhengende fare for at det skal oppstå noen skade som behøver å avverges, og avviste derfor saken. FIA slipper dermed å utsette innføringen av de nye reglene, og kan holde fast på kravet om at team som ønsker å delta til neste år må melde seg på innen 29. mai. Men saken er ikke ute av verden med dette -  det er kanskje nå den virkelig begynner for alvor.

For dersom Ferrari, Toyota, Red Bull, Toro Rosso og Renault holder fast på sine tidligere uttalelser om at de ikke kommer til å melde seg på dersom budsjetttaket opprettholdes, blir det en stusslig påmeldingsliste Max sitter med når fristen går ut. BMW-Sauber har jo også antydet at de kan komme til å slutte seg til Ferrari & Co., og Norbert Haug har nylig sådd tvil om Mercedes ønsker å fortsette i Formel 1 dersom de andre fabrikkene trekker seg. Så da blir det bare Williams, Force India og Brawn igjen av de etablerte teamene.

Max har truet med at de som ikke melder seg på innen fristen vil risikere å finne plassen sin opptatt av andre, fordi han har en lang kø med nye team som er klare til å melde seg på. Han sa i går at han hadde en liste med elleve team, hvorav minst syv var seriøse. Han passet samtidig på å «lekke» denne listen til media, som umiddelbart fant ut at bortsett fra Peter Windsors US GPE var det svært få av de nye teamene som kom i nærheten av å ha noen finansiering på plass. Så det er mest «hot air» på den lista Max truer med.

I ettermiddag gikk Ferrari ut og mobbet Max for noen av de «kjente» navnene som sto på lista. «Wirth Research, Lola, US GPE, Epsilon Euskadi, RML, Formtech, Campos, iSport – det er navn på team som Mosley ønsker skal delta i sitt nye todelte Formel 1», sto det i en pressemelding fra Ferrari.«Vil et verdensmesterskap med slike navn ha den samme verdi som dagens Formel 1, hvor Ferrari, store bilfabrikker og team som skapte sportens historie deltar? Ville det ikke passe bedre å kalle det Formula GP3?»

Det er tydelig at Ferrari nå prøver å få de andre teamene – og ikke minst Bernie – til å skjønne at markedsverdien av Formel 1 kommer til å falle sterkt dersom de etablerte teamene uteblir. De håper nok at presset på Max dermed skal bli så sterkt at han må gi etter og forandre reglene likevel, på bekostning av de potensielle nye teamene.

Det ligger an til å bli en hektisk uke frem mot neste fredag for de innblandede partene i kaoset, dersom de skal klare å forhandle frem en løsning som både Max og Ferrari kan godta.

Ferrari vi ikke godta et budsjett-tak som er på bare en tiendepart av det de bruker i dag, og de vil heller ikke godta at FIA-revisorer skal kunne gå regnskapene deres etter i sømmene. Max vil på sin side ha budsjett-taket så lavt at han får med noen av de nye teamene. Og alle vil ha bort det todelte systemet, med forskjellige regler for de som vil holde seg under £40 mill og de som vil bruke mer. Og dette siste har både Max og Bernie sagt skal la seg ordne, så da er det bare resten igjen.

Og en annen viktig ting som må løses: Ingen av partene må tape ansikt. Både Ferrari og Max har gått høyt på banen og kommet med tøffe ultimatum i denne saken. Da må det virke som om de har fått sine krav innfridd, dersom de skal kunne godta en løsning. Og snur Ferrari følger nok de andre etter.

Den 30. mai vet vi kanskje om det blir Formula 1 eller «Formula GP3» i 2010.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar