fredag 29. mai 2009

David Richards venter på det endelige budsjett-vedtaket

David RichardsDet har vært mye frem og tilbake med David Richards og Prodrives deltakelse i Formel 1. I dag melder flere nettaviser at David Richards allerede har meldt sitt racing-firma på til neste års Formel 1-mesterskap. Avtalen Richards skal ha gjort med Bernie Ecclestone skal være at teamet skal hete Prodrive de første to årene, og så skal det døpes om til Aston Martin fra 2012-sesongen.

Men Richards selv hevder at han fortsatt venter med påmeldingen til FIA og FOTA offisielt har gått ut med hva som blir den endelige løsningen på budsjett-taket. Han tar ikke sjansen på at forhandlingene skal skjære seg i siste øyeblikk, sier han.

David Richards selskap Prodrive driver i dag flere vinnerteam med Aston Martins sportsbiler i FIAs GT-serier, og dette skal fortsette parallelt med en eventuell Formel 1-satsing. Aston Martins hovedaksjonær er det Kuwait-baserte investeringsselskapet Investment Dar, og de står også bak Formel 1-prosjektet sammen med andre investorer fra Midt-Østen. David Richards er både direktør og medeier i Aston Martin.

David Richards var som mange vil huske teamsjef hos BAR i de siste årene før Honda kjøpte teamet. Det året han ble oppsagt hadde han fått fiaskoteamet opp på en andreplass i konstruktør-VM, og samme år ble Jenson Button nummer tre i fører-VM. Så Richards er ikke noen nybegynner i Formel 1.

David Richards og Prodrive var også i startgropa med et Formel 1-team for to år siden, men dette ble stoppet av andre team som protesterte mot at Prodrive ikke skulle bygge bilene selv, men kjøpe dem ferdige hos McLaren. Kanskje ikke så rart at Richards denne gangen vil være 100% sikker på vilkårene før han går videre.

Richards har uttalt at Prodrive skal bygge bilene selv denne gangen, og at det skal stå Aston Martin på motordekslene, selv om motorene vil bli bygget av en annen motorfabrikant.

Koblingen til McLaren skal etter planen nå tas opp igjen i form av et teknisk partnerskap, men det er ikke kjent hvem som skal levere motorene til Prodrives Formel 1-biler. I dag har Force India et tett samarbeid med McLaren, og bruker også de samme Mercedes-motorene som hovedteamet. Hva som vil skje med dette samarbeidet hvis Prodrive kommer inn, kan man jo lure på.

Men det har gått rykter om at Cosworth har fått innbetalt depositum fra tre nye team som vil kjøre med deres motorer. Hittil er det bare to nye team som har meldt seg på - USGPE og Campos Racing – så det er mulig at Prodrive er den tredje Cosworth-kunden.

I løpet av kvelden og morgendagen kan vi regne med at det meste vil bli kjent om neste års Formel 1-deltakelse, selv om FIA ikke vil offentliggjøre den endelige deltakerlista før den 12. juni. Da skal de useriøse teamene være silt vekk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar