lørdag 23. mai 2009

Bensinvekter og strategier i Monaco

button monaco 2009 Kvalifiseringen i Monaco ble en riktig «rysare», der Jenson Button tok P1 fra Kimi Räikönen i siste øyeblikk. Jenson har bensin til to runder mer enn Kimi, så Brawn har nok fortsatt den raskeste bilen.

Men Kimi har i motsetning til Jenson KERS, og vi så i Barcelona hva det kan bety i starten. Kanskje var Ferrari likevel ikke så dumme da de bestemte seg for å kjøre med KERS i Monaco også. Men første sving kommer fort i Monaco, så det hjelper kanskje ikke med KERS?

Ferrari har gjort store fremskritt i det siste, og ser ut til å ha tatt over plassen Toyota har hatt rett bak Brawn hittil i år. Andre og femte plass i kvalifiseringen er årsbeste for Ferrari, mens de to Toyotaene står helt bakerst på griden i Monaco. Jarno Trulli har for øvrig klaget til dommerne og hevdet at Fernando Alonso blokkerte ham i Q1, men foreløpig har dommerne ikke foretatt seg noe.

På plassene foran Toyota der bak står de to BMW-Sauberne, som heller ikke fikk det til å stemme. Vi ser at alle de fire bakerste starter med mye bensin ombord, så de håper nok på en Safety Car-periode eller to i morgen.

En annen som ikke fikk det til å stemme på kvalifiseringen var Lewis Hamilton, som satte sin McLaren i autovernet under Q1. Han må derfor starte fra P16 i morgen. Men han starter med mye mindre bensin enn bilene foran seg, så han har nok alvorlige planer om å kjøre seg opp i løpet av de første rundene. Oppdatert: Lewis Hamilton har byttet girkasse, og flyttes derfor helt bakerst på griden. Enda flere å kjøre forbi, med andre ord.

At Toyota og BMW-Sauber sliter drar de mindre teamene fordel av. Spesielt imponerende var Force Indias kvalifisering, for begge bilene deres gikk videre til Q2. I morgen starter Fisi fra P13 og Sutil fra P15. Kanskje Sutil får en ny sjanse til å ta poeng i Monaco?

Red Bull sliter uvanlig mye i Monaco, selv om de nå også har fått dobbel diffuser. Vettel hadde 16 kilo mindre bensin enn Button i kvalifiseringen, men endte likevel tre tideler bak. Og Mark Webber var over syv tideler langsommere enn Button med samme mengde bensin ombord. Det blir interessant å se hvilken av de to som lykkes med strategien i morgen.

Et interessant observasjon i dag var at nå holder plutselig «alle» med Ferrari, og synes det er morsomt at de gjør det bra. Det tyder på at Ferrari er viktigere for Formel 1 enn Max vil ha det til.

Her er vekter og forventet første pitstopp i morgen:

PosDriverTeamVektBensinFørste stopp
1Jenson ButtonBrawn-Mercedes647,542,523
2Kimi RäikkönenFerrari6443921
3Rubens BarrichelloBrawn-Mercedes6484323
4Sebastian VettelRBR-Renault631,526,514
5Felipe MassaFerrari643,538,521
6Nico RosbergWilliams-Toyota6423720
7Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes6443921
8Mark WebberRBR-Renault646,541,523
9Fernando AlonsoRenault6544927
10Kazuki NakajimaWilliams-Toyota6686335
11Sebastien BuemiSTR-Ferrari6706536
12Nelsinho PiquetRenault673,168,138
13Giancarlo FisichellaForce India-Mercedes6938850
14Sebastien BourdaisSTR-Ferrari699,594,553
15Adrian SutilForce India-Mercedes6706536
16Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes645,540,522
17Nick HeidfeldBMW Sauber6807542
18Robert KubicaBMW Sauber6969151
19Jarno TrulliToyota688,383,347
20Timo GlockToyota700,895,854

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar