tirsdag 7. april 2009

Hva holder de på med hos Ferrari?

Ferrari_malaysia Ferrari sliter med mange ting i år. Null poeng etter to løp er de harde fakta, og problemene bare vokser for teamsjef Stefano Domenicali. For som om det ikke var nok at bilen deres ikke henger med de beste, så gjør teamet også en rekke tabber som uansett ville sendt Felipe og Kimi langt nedover i feltet.

Men for å ta en ting av gangen. Bilen først: Ferrari F60 er en bil mange regnet med ville kjempe i toppen, etter de gode treningstidene de vartet opp med. Men nå ser vi at den slett ikke henger med de beste, som fortsatt er Brawn GP. I Malaysia var for eksempel Jenson Buttons raskeste runde 1,8 sekunder bedre enn Kimis raskeste, og 2,6 sekunder bedre enn Felipes.

Vi har hørt at det vil komme oppdateringer av F60 allerede til Kinas GP, og ryktene sier at Ferrari skal bruke 20 millioner euro på ombygginger frem til Spanias GP. Men kan dette forbedre bilen med 1,8 sekunder? Neppe. Det er nok en mager trøst at erkerivalen McLaren har like store problemer, når det er minst fire andre team som er raskere.

I Malaysia hadde Ferrari dessuten store problemer med fuktighet i KERS-systemet på Kimis bil da løpet ble stoppet, og ifølge teamsjef Stefano Domenicali ville de ikke ha sluppet Kimi utpå igjen dersom det hadde blitt omstart.

Og så teamet: Beslutningen om å gamble med å sette regndekk på Kimis bil i Malysia, er bare den siste av mange dårlige taktiske beslutninger teamet har tatt i år. Men dette er vel typisk for et team som jobber i motgang. Team som har flyt behøver ikke å gjøre desperate taktiske valg. Dette var et vilt forsøk på å få en fordel, fordi bilen i seg selv ikke er god nok til å vinne med. Med i steden ble Kimis løp ødelagt, og alle sjanser til å ta poeng forsvant.

Det hevdes nå i italienske og tyske aviser at det faktisk var Michael Schumacher som sto bak den merkelige beslutningen. Den gamle mester er nå rådgiver for Ferrari, og skal visstnok være med på de fleste løpene i år. Dette høres ikke bra ut for Kimi, for i fjor begynte det å gå galt for ham da Schumi dukket opp på løpene. Jeg tror ikke Kimi fikk poeng i et eneste av de løpene Schumi var til stede på i fjor.

En ting som er artig å observere, er hvor forskjellig Kimi og Felipe reagerer på motgangen. Vi hørte alle hvordan en frustrert Felipe Massa gneldret til sin løpsingeniør Rob Smedley om feil farge på visiret, etter at løpet var blitt flagget av. Svaret Smedley ga sin stjernefører vil vi huske lenge: «Felipe baby, stay cool».

Kimi på sin side var betydelig mer «cool». Han gikk i garasjen og tok seg en Cola og en is, mens han ventet på at løpet skulle bli erklært for avsluttet. Vi bør kanskje kalle ham «The Ice Cream Man» heretter?

Ferrari-presidenten, Luca di Montezemolo, har uttalt at han er sikker på at teamet vil slå tilbake, og at alle hos Ferrari står like samlet som før.

Det spørs bare hvor mange tabber til som tåles før teamsjef Stefano Domenicali må gå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar