mandag 13. april 2009

Hva gjør FIA når bilene er blitt raskere enn de hadde tenkt seg?

FIA-buss De nye tekniske reglene for 2009 var først og fremst ment å skulle gjøre Formel 1 mer spennende og interessant for tilskuerne, men de skulle også sikre at bilene ikke ble raskere enn i 2008. Bedre mekanisk grep på grunn av slicks skulle oppveies av redusert marktrykk, og bilene skulle bli mindre aerodynamisk effektive.

Det var derfor en utbredt oppfatning i vinter at det ville gå langt ut i sesongen før rundetidene ville nærme seg 2008-nivå, fordi teamene ville bruke lenger tid på å finne ut av den nye aerodynamikken, når testing ikke lenger var tillatt.

Men når vi sammenligner de beste tidene fra de to første løpene i år med fjorårets, ser vi at kvalifiseringstidene allerede nå er langt bedre enn i fjor. I løpene går det fortsatt ikke riktig like fort som i fjor, men da må vi også ta med i betraktningen at løpene i år har hatt en del forstyrrende elementer. I Malaysia ble det jo for eksempel bare kjørt et halvt løp på grunn av regnet.

Her er en tabell som viser de raskeste rundetidene i 2008 og 2009:

Rundetider

2008

2009

2009 (beste med std. diffuser)

2009 (beste med KERS)

Australia kval.

1.25.187 (Hamilton)

1.24.783 (Barrichello)

1.25.121 (Vettel)

1.25.319 (Massa)

Australia løp

1.27.418 (Kovalainen)

1.27.706 (Rosberg)

1.27.988 (Kubica)

1.28.488 (Räikkönen)

Malaysia kval.

1.34.188 (Räikkönen)

1.33.784 (Button)

1.34.222 (Webber)

1.34.456 (Räikkönen)

Malaysia løp

1.35.366 (Heidfeld)

1.36.641 (Button)

1.37.672 (Webber)

1.38.453 (Räikkönen)

De beste tidene i år er som vi ser oppnådd av biler med den omstridte doble diffuseren. Tabellen har også to ekstra kolonner; en som viser tider for biler med standard diffuser, samt en for biler utrustet med KERS. Vi ser der at bilene uten den doble diffuseren har vært nede på de samme tidene som i fjor, mens biler med KERS fortsatt henger etter.

De mykeste Bridgestone-dekkene kan muligens ha hatt noe å si for de gode kvalifiseringstidene, men uansett så har nok bilene blitt raskere enn FIA hadde sett for seg da reglene ble utformet.

Kommende tirsdag skal FIAs International Court of Appeal avgjøre om Brawns, Williams og Toyotas såkalte «doble diffusere» er lovlige eller ei. Blir de godkjent, vil selvfølgelig alle de andre teamene komme med sine diffuser-versjoner så snart det er teknisk og praktisk mulig for dem.

Og hva vil da skje med rundetidene? Jo, de vil å gå kraftig ned. Etter hvert som ingeniørene lærer seg å forstå bilenes aerodynamikk bedre, kan alle teamene være godt under tidene fra 2008 før sesongen er over. Utviklingen gir alltid bedre tider utover i sesongen, og med større og mer effektive diffusere vil tidene gå enda raskere nedover.

I løpet av sommeren vil også de fleste teamene ta i bruk KERS, samtidig som denne teknologien også blir bedre utnyttet. Og hva skjer da når de kommer til baner der KERS virkelig forventes å komme til sin rett, som for eksempel Spa og Monza? Jo, rundetidene vil gå enda et hakk ned, og noen vil kreve at FIA må gripe inn før det skjer en ulykke.

Jeg hadde inntil nylig ikke sett for meg at de innovative diffuserne ville bli forbudt, fordi det at noen utnytter smuttthull i reglene alltid har vært vanlig i Formel 1. Men etter at jeg begynte å se nærmere på rundetidene, ble jeg faktisk litt usikker. Nå tror jeg faktisk Ross Brawn og co. kan tape saken.

For dersom FIA ser at de kan få et problem hvis de ikke tar tak i utviklingen allerede nå, vil det å forby diffuserne være et enkelt virkemiddel for å få ned farten på kort sikt. Og hvis de først har bestemt seg for å foreta seg noe, så finner de ganske sikkert en eller annen paragraf de kan bruke for å få erklært diffuserne ulovlige.

Og her er et ekstra argument for de mest overtroiske: Ferrari er ett av teamene som har protestert mot diffuserne, og de er sjelden på den tapende siden når FIA bestemmer noe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar