søndag 26. april 2009

Gode og dårlige strategier avgjorde i Bahrain

Bahrain-2009

Toyota viste i dag at det ikke hjelper å ha begge bilene i første rekke fra start, når man velger feil strategi og har litt uflaks i tillegg.

For hvorfor Toyota-teamet bestemte seg for å sende Jarno Trulli ut på et langt midtstint med dekk som de visste han ville tape ett sekund per runde med, er det nok bare de selv som vet. «Selvmål» kaller man sånt i en del andre sportsgrener.

For slik situasjonen nå er blitt, med mange biler som er omtrent like raske, så er pitstopp-strategi og riktig dekkvalg en vesentlig faktor i seiersresepten. Og vi vet at dette er ideelt for en strateg som Ross Brawn, som har lang erfaring med å time pitstopp ned til minste detalj etter sine år i team med Michael Schumacher. Toyota har ikke denne erfaringen, og det kan bli avgjørende flere ganger i år.

I dag hadde Jenson Button også mer flaks med pitstoppene sine enn de nærmeste konkurrentene. Han kom ut til en fri bane etter sine stopp, mens Vettel og Trulli kom ut bak biler som heftet dem. 

I Bahrain så vi også at KERS er nyttig for de førerne som har det, både for å kunne kjøre forbi og for å unngå å bli forbikjørt. Selv Nelsinho Piquet fikk til å kjøre forbi noen uten å skade verken sin egen bil eller andres i dag, så helt bortkastet er det jo ikke med KERS. Men det blir litt «dirty tricks» når en bil som er åpenbart raskere ikke kommer forbi, fordi motstanderen har KERS i den saktegående drosjebilen sin.

Men McLaren har faktisk gjort store fremskritt siden sesongen startet, selv om det bare er Lewis Hamilton som får vist det i praksis. Heikki Kovalainen henger jo ikke med i det hele tatt. Men det viktigste spørsmålet for McLaren nå er nok hva som blir utfallet av FIA-høringen mot dem på onsdag. Får de straff for løgnhistorien i Melbourne, eller slipper de med en advarsel?

Hos Ferrari er de nok en smule lettet over at sesongens første poeng endelig er i havn. Kimi Räikkönen gjorde en god jobb i Bahrain, og viste at en god fører kan bøte på en del mangler ved bilen, så lenge den holder helt til mål.

Felipe Massa måtte inn i depot tidlig i løpet for å få en ny frontvinge, etter å ha blitt klemt mellom Rubens Barrichello og Kimi i første sving. I tillegg kjørte han mesteparten av løpet med en KERS som ikke fungerte, det vil si 30 kilo feilplassert ballast. Ikke rart han ble tatt igjen med en runde av Jenson Button.

Williams fortsetter å være raske på trening, men er håpløse når det gjelder. Dette viser at dobbel diffuser ikke er løsningen på alle problemer. Det er mye annet som også skal stemme for å henge med i toppen.

Apropos toppen: I Melbourne kunne Robert Kubica kommet på pallen, dersom han hadde holdt hodet kaldt litt lenger. I dag sto BMW-Sauber-bilene på de to nederste plassene på resultatlista, uten sjanse til å hevde seg blant de beste. Det er sannelig kort fra topp til bunn i Formel 1 i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar