lørdag 18. april 2009

Kvalifisering til Kinas Grand Prix: Det er ikke bare diffuseren det kommer an på

Vettel_china Det er små marginer i Formel 1 i år, og utviklingen av bilene skjer utrolig raskt. Etter at de tre teamene med doble diffusere – Brawn, Williams og Toyota – har vært raskere enn de andre i de to første løpene, slo Red Bull tilbake i kvalifiseringen til Kinas GP i dag. Dette viser at Adrian Neweys bil fungerer svært godt, selv med en mindre diffuser enn mange andre.

Og enda mer overraskende er det at Fernando Alonso plasserte sin Renault i andre startspor i dag. En foreløpig versjon av den nå godkjente doble diffuseren, og bedre vektfordeling som en følge av at Renault har droppet KERS i Kina, og så var luringen Alonso der han helst vil være. Han har riktignok minst bensin av alle, men det er nok fordi han ikke tror at de myke dekkene vil holde lenger enn dette.

Men det er altså Sebastian Vettel som starter fra pole position i morgen, med teamkollega Mark Webber i tredje startspor. Dette er Red Bulls første pole, mens Vettel hadde sin første for Toro Rosso i fjor. Red Bull hadde store tekniske problemer på treningen i formiddag, og Vettel kjørte derfor bare akkurat så mange kvalifiseringsrunder som han var nødt til. Spørsmålet er derfor om bilen vil holde i 56 runder i morgen.

Først nede på fjerde og femte plass finner vi de to Brawn-bilene denne gangen, og for første gang i år er Barrichello på plassen foran Button. Som vanlig har de mer bensin ombord enn sine nærmeste konkurrenter, men denne gangen klarte de altså ikke å kompensere for dette i kvalifiseringen.

Toyota var heller ikke så lagt fremme i kvalifiseringen som vi hadde forventet. Jarno Trulli klarte imidlertid å klemme seg inn på sjette startspor, mens teamkollega Timo Glock endte helt nede på fjortende plass. Og han skal dessuten flyttes fem plasser ned fordi han måtte bytte girkasse.

Ellers ser vi at Ferrari, McLaren og BMW-Sauber fortsatt sliter. Massa, Kubica og Kovalainen har større problemer enn sine respektive kolleger, og det er tydelig at de tre teamene de fleste trodde skulle være blant de fremste i år også, fortsatt har en stor jobb foran seg før de har hentet inn forspranget til de beste.

Det skal også nevnes at Hamilton har fått en oppgradering av bilen som Kovalainen ikke har fått. Dette gjelder forøvrig også Alonso i forhold til Piquet. Men akkurat for Piquet tror jeg ikke en oppgradering hadde hjulpet noe særlig.

Ellers er det verdt å legge merke til at nykommeren Sebastian Buemi plasserte sin Toro Rosso på tiende plass i dag, langt foran sin erfarne stallkollega Sebastien Bourdais. Det viser at også denne versjonen av Neweys chassis er konkurransedyktig, med den rette føreren ombord.

Fortsatt er vel Brawn-bilene favoritter til å vinne i morgen, men jeg vil ikke avskrive noen av de seks fremste på griden.

Og forresten - det er 60 % sjanse for regn i morgen, og det er spådd at det vil begynne å regne klokka to, lokal tid. Løpet starter klokka tre.

Her er startlista med oppgitt bensinvekt og en beregning av hvor mange runder jeg maksimalt tror de kan kjøre før første depotstopp kommer:

Startpos. Fører Team Total vekt Bensinvekt Ant. runder
1 Sebastian Vettel RBR-Renault 644 39 14
2 Fernando Alonso Renault 637 32 11
3 Mark Webber RBR-Renault 646,5 41,5 15
4 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 661 56 20
5 Jenson Button Brawn-Mercedes 659 54 19
6 Jarno Trulli Toyota 664,5 59,5 22
7 Nico Rosberg Williams-Toyota 650,5 45,5 16
8 Kimi Räikkönen Ferrari 673,5 68,5 25
9 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 679 74 27
10 Sebastien Buemi STR-Ferrari 673 68 25
11 Nick Heidfeld BMW Sauber 679 74 27
12 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 697 92 34
13 Felipe Massa Ferrari 690 85 32
14 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 682,7 77,7 28
15 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 690 85 32
16 Nelsinho Piquet Renault 697,9 92,9 35
17 Robert Kubica BMW Sauber 659 54 20
18 Adrian Sutil Force India-Mercedes 648 43 15
19 Timo Glock * Toyota 652 47 17
20 Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 679 74 27

* Timo Glock er flyttet ned fem plasser fordi han har byttet girkasse.

PS. Jeg hadde faktisk satt noen kroner på at Vettel ville ta pole i Shanghai. Det er første gang jeg har tippet rett i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar