tirsdag 14. oktober 2008

Williams mot økonomisk krise

Williams FW30De sportslige resultatene for Williams F1 har vært dårlige de siste årene, og nå er det mye som tyder på at teamet også sliter tungt på det økonomiske området. Det er ikke enkelt å være det eneste uavhengige Formel 1-teamet som ikke har en milliardær i ryggen.

Regnskapene som Williams F1 har levert til myndighetene i England viser at de hadde et samlet underskudd for 2006 og 2007 på til sammen 440 millioner kroner. Den samlede gjelden ved årsskiftet var på 250 millioner, og det begynner å bli vanskelig å få låne stort mer.

For å spare penger har eierne, Patrick Head og Sir Frank Williams gått ned 8 millioner kroner i lønn de siste årene, og teamet har sagt opp 14 ansatte i utviklingsavdelingen. Markedssjefen i Williams, Scott Garrett, sluttet i august. Og med den omfattende finanskrisen verden nå opplever er det fare for at det kan bli enda verre for Williams, fordi de har vært ekstra uheldig med sponsorene.

En av deres største sponsorer, Royal Bank of Scotland, er en av bankene som er hardest rammet av krisen, og den britiske staten er nå i ferd med å overta  banken. Det er allerede kommet signaler om at RBS kommer til å avslutte de fleste av sine store sponsoravtaler så raskt som mulig, og da ryker nok avtalen med Williams.

Kontrakten banken har med Williams løper ut 2010, og skal være på cirka 70 millioner kroner per år. Hvordan banken kan komme seg ut av avtalen før den utløper er vanskelig å si, men betaler de ikke ut penger hjelper det lite med en avtale. Det blir uansett ikke enkelt for Williams å finne en ny sponsor av en slik størrelse i disse tider.

WIlliams har også sponsoravtaler med andre engelske selskaper, som All Saints, mydiamonds.com og Hamleys. Dessverre eies alle disse selskapene av det islandske investeringsselskapet Baugur, som har tapt masse penger på sitt eierskap i krisebanken Glitnir. Baugur har finansiert sine oppkjøp i England med lån, og er derfor nå begynt å selge eiendeler for å dekke gjelden. Da er neppe sponsing av Formel 1 en prioritert utgift.

I det hele tatt ser det mørkt ut for Williams, og noen er begynt å snakke om at teamet fort kan bli en mulig oppkjøpskandidat, dersom noen ønsker en rimelig inngangsbillett til Formel 1. Synd om det skulle gå så langt med et av de eldste og mestvinnende teamene i historien.

Men dersom bilsalget i verden fortsetter å stupe, og milliardærene begynner å se mørkt på pengeforbruket i Formel 1, er det kanskje fare for at det kan bli flere team som får kniven på strupen.

Kanskje vi ender opp med Max Mosleys lavbudsjett Formel 2-serie i steden?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar