søndag 12. oktober 2008

Når hjernen er utkoblet kan mye rart skje

Alonso Valencia Mye rart kan hende når folk blir stresset og slutter å tenke klart. Og når dette skjer både med førere og dommere i ett og samme løp, kan det bli det en merkelig forestilling. Japan Grand Prix var et sånt sammentreff, der feilvurderingene kom på løpende bånd. Fordelen med dette var at det ble et morsomt og innholdsrikt løp, og at mesterskapet fortsatt ikke er avgjort.

Utkobling nr. 1: Lewis Hamilton
Før løpet erklærte Lewis Hamilton at han hadde lært av tabbene han gjorde i de siste løpene i fjor, så i år skulle han holde hodet kaldt og ikke ta noen sjanser. Men det første han gjorde når starten gikk, var å få panikk og miste hodet. For mye hjulspinn i starten gjorde at Hamilton havnet bak Kimi Räikkönen, og så forsøkte han å komme foran igjen ved å bremse mye senere enn Kimi inn i første sving. Fullstendig rullegardin!

Det ble mildt sagt en ikke vellykket manøver, som fikk store konsekvenser for utfallet av løpet, mest for Hamilton selv. Kimi ble tvunget til å bruke avkjøringssonen for å komme seg unna de to McLarenbilene, og både Kimi og Lewis tapte mange plasser.

Ved målpassering etter den første runden var rekkefølgen Kubica, Alonso, Kovalainen, Massa, Hamilton, Räikkönen, Piquet og Bourdais.

Utkobling nr. 2: Felipe Massa
På den andre runden klarte Hamilton å komme seg forbi Massa, men så var det Ferrariførerens tur til å miste hodet. Massa kuttet sjikanen på innsiden av Hamiltons McLaren, og med to hjul på gresset og to på kerbsen traff han Hamiltons bil midt på, og snudde ham i motsatt kjøreretning. Der ble Hamilton stående til hele feltet hadde passert, og løpet var egentlig slutt for hans del.

Massas forbikjøringsforsøk var dømt til å mislykkes, og det var bare å vente og se hva straffen ville bli.

Utkobling nr. 3. Dommerne
Først syv runder senere klarte dommerne å bestemme seg for at Felipe Massa skulle få en drive through-straff for torpederingen av Hamilton. Det var det neppe mange som ble forbauset over, bortsett fra Felipe selv (og sikkert også noen Ferrari-fans).

Men i sin opphøyede visdom hadde dommerne også bestemt at Lewis Hamilton skulle ha tilsvarende straff for å ha bremset for sent i startsvingen. Tabben gikk jo for det meste ut over ham selv, og reprisen viste at han ikke var borti noen andre. Denne typen feil ser vi ganske ofte i starten av et løp, og det må jo være lov å prøve. Det skal bli interessant å se hvordan dommerne vurderer det neste gang dette skjer.

Nå spilte vel egentlig straffen liten rolle for Hamilton, for han ville nok ikke tatt poeng i dag likevel. Men det blir neppe noen som tør å satse på å bremse sent i startsvingen på en stund.

Utkobling nr. 4: Felipe Massa
Da Sebastien Bourdais kom ut av pitlane etter sitt siste pitstopp fikk han Felipe Massa på utsiden av seg inn i første sving. Massa mente som vanlig at han har forkjørsrett foran biler med høyere startnummer (Red Car Rule), og prøvde å presse seg foran Toro Rosso-føreren. Dessverre fant ikke Bourdais noe sted å gjøre av seg, og Massa snurret. Det var Massas egen feil, og lite å bråke for (trodde jeg...).

Utkobling nr. 5: Felipe Massa
I jakten på ett viktig poeng tok Felipe Massa igjen Mark Webber helt mot slutten av løpet. Red Bull-bilen var i prinsippet fri for dekk, og Massa var to sekunder raskere per runde. Likevel forsøkte Webber å blokkere Massa nedover den lange rettstrekka forbi pitboksene, og Massa fant ut at det var like greit å bruke pitlane-utkjøringen som forbikjøringsfelt. Han kjørte over det som fantes av sperrelinjer og skraverte områder for å komme forbi Webber, og hadde noen kommet ut fra et pitstopp akkurat da, kunne det blitt riktig stygt. Men jeg har ikke hørt noe om at Massa skulle bli straffet for dette, så da er det vel OK.

Men noen holdt hodet kaldt
Oppe i alle hendelsene som Hamilton og Massa var med på å lage, kjørte Fernando Alonso sin Renault inn til en ny, overbevisende seier. Faktisk tydet rundetidene hans på at Renault må ha gjort forbedringer på bilen og/eller motoren i det siste. Det at teamkollega Piquet jr. tok fjerdeplassen forsterker bare den oppfatningen.

Robert Kubica tok andreplassen, og forbedret med det sin mulighet til å bli verdensmester. Han er nå tolv poeng bak ledende Hamilton, og dersom både Hamilton og Massa fortsetter å ha på varmekablene i hjelmen i de siste to løpene, kan Kubica bli en alvorlig trussel.

Kimi Räikkönen fant tilbake til noe av sin gamle form i Japan, og i steden for å sette den sedvanlige «dagens raskeste runde» fullførte han faktisk løpet. En tredjeplass i dag gjør at han holder unna for Nick Heidfeld i sammendraget.

Men så - etter at løpet var over og alle trodde at poengene var utdelt - kom dagens mest uventede melding:

Utkobling nr. 6: Dommerne
Sebastien Bourdais ble straffet i ettertid med 25 sekunders tillegg, for å ha kommet ut av pitlane akkurat da Felipe Massa passerte. Det er visstnok en regel som sier at dette ikke er lov, uten at jeg har klart å finne den.

Beslutningen fra dommerne fører til at Bourdais degraderes fra sjette til tiende plass, og at Felipe Massa blir nummer syv i løpet, og får ett poeng ekstra i kampen om VM-tittelen med Lewis Hamilton. Hva sier de som mener FIA er til for Ferrari om dette, mon tro?

Ikke helt oppdatert?
Denne lille forsnakkelsen måtte jeg ta med til slutt: Våre norske TV3-kommentatorer fikk spørsmål om hva som ville skje med Formel 1-sendingene videre fremover. Den alltid oppdaterte Henning Isdal proklamerte da stolt at Viasat hadde sikret seg rettighetene for tre år til, slik at Formel 1 ville bli sendt på TV3 og SportN også i fremtiden - helt som vanlig. «Formel 1 ser du her på TV3 i tre sesonger til» tror jeg var ordene han brukte.

Like etter kom det en plakat opp på skjermen med sendetidene for neste løp - på Viasat Sport.

Japans Grand Prix ble altså det siste Formel 1-løpet som nordmenn flest fikk sjansen til å se direkte. Heretter blir det kun en times redigert opptak for de fleste av oss. Bernie, vi er blitt lurt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar