lørdag 18. oktober 2008

Mange forslag til endringer i Formel 1

Kappløpet om å foreslå endringer i Formel 1 ser ut til å tilspisse seg, for nå kommer det nye utspill fra forskjellig hold nesten hver dag. Noen forslag går på nye tekniske regler, mens andre handler om hvordan løpene skal gjennomføres.

FIA vil ha standard motorer
FIA har nå annonsert at de vil ha en anbudsrunde på standard motorer og drivlinje, som skal gjelde i sesongene 2010, 2011 og 2012. Dette skal gjøre det billigere for de små teamene, som sliter med å få det til å gå rundt. Det skal likevel være tillatt for teamene å bygge motor og girkasser selv, men de må følge standardreglene og ikke gjøre endringer. Dette har selvsagt irritert bilfabrikkene, som truer med å trekke seg ut dersom forslaget blir stående.

Det er lett å forstå at fabrikker som Mercedes, Ferrari og BMW ikke ser noen markedsverdi i å bygge en motor som noen andre har konstruert, og som er nøyaktig likedan som konkurrentenes. Og dersom bilfabrikkene trekker seg ut blir det lite igjen av Formel 1 slik vi kjenner det i dag. Men på den annen side - hvis ikke de små, private teamene overlever, blir Formel 1 noe helt annet enn de fleste av oss vil ha. Det blir et problem uansett hva man gjør.

FOTA vil ha kortere løp
Teamenes egen organisasjon, FOTA, jobber på sin side med forslag som de håper skal gjøre løpene mer spennende for publikum. Blant annet vil de foreslå å forby bensinfylling under løpene, og samtidig mener de at løpene må bli kortere. Det siste skal visstnok være fordi de mener at lange løp er det samme som kjedelige løp for folk flest.

Å forby bensinfylling høres bra ut. I dag er det alt for mange løp som blir avgjort i depotet, og strategiene er blitt så like i alle teamene at det ikke er så veldig interessant lenger. Hvis alle startet med fulle tanker, ville vi nok få sett store forskjeller på bilenes oppførsel etter hvert som bilene ble lettere utover i løpet. Det kunne gjort løpene mye mer spennende og uforutsigbare.

Spørsmålet er bare om bilene ikke uansett må inn for å bytte dekk, hvis FOTA ikke ser for seg svært slitesterke gummiblandinger da. Men det er kanskje derfor ideen om kortere løp har dukket opp, for at dekkene skal holde løpet ut. I så fall er jeg helt uenig med FOTA. Kortere løp enn i dag vil jeg ikke ha. Hvor ofte ser vi ikke at det er mot slutten av et løp at de uventede tingene skjer?

Bernie vil innføre gule kort
Selvsagt har Bernie sine egne ideer om hva som bør endres. Han vil blant annet at teamene skal teste på mandagene etter hvert løp, og så vil han at teamene skal ha færre folk i pitboksene under løpene. Det siste sammenfaller jo godt med FOTAs forslag om å forby bensinfylling, for da trengs det jo færre folk i depotet. Litt penger er det kanskje å spare på det, men neppe så mye.

Men Bernie har flere forslag. Blant annet vil han ha en enkelt dommer, som skal dømme som i fotball. Det vil si at dommen skal forkynnes straks en forseelse er gjort, og at det skal utdeles gule og røde kort ut fra hvor alvorlig forseelsen er. Og når en fører har fått et visst antall gule kort, må han stå over neste løp, foreslår Bernie. Kanskje litt radikalt, men neppe verre enn dagens system, som ingen skjønner noe av likevel.

Men de beste av Bernies forslag har jeg gjemt til slutt: Han vil at kvalifiseringen skal skje med minst mulig bensin - som i gamle dager. Og så vil han at det skal utdeles poeng for kvalifiseringen. Det må i så fall bare være poeng for de tre beste, og f.eks. bare tre, to og ett poeng, ellers blir det for mye. Men kvalifisering på tomme tanker? Ja takk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar