fredag 10. oktober 2008

Enhetsmotorer i 2010?

Cosworth_V8_2004 Renault og Renault-motoriserte Red Bull har lenge klagd over at de andre motorfabrikkene har klart å hente flere hestekrefter ut av motorene sine med FIAs velsignelse, selv om det i prinsippet er forbudt.

Og på FIA-møtet (WMSC) i Paris forleden ble Renault bønnhørt, for da ble det vedtatt at teamene skulle «tillates å utligne forskjellen i motorkraft for 2009-sesongen, i påvente av nye kostnadsbesparende regler i 2010».

Hvordan dette skal gjøres blir spennede å se. Skal FIA plukke ut den beste motoren, og så skal alle de andre justere sine motorer etter den? Det begynner å høres ut som om man nærmer seg enhetsmotorer i Formel 1, noe et annet vedtak på samme møte også peker i retning av:

For WMSC vedtok også «å gi FIAs president fullmakt til å forhandle med teamene (FOTA) om radikale tiltak for å oppnå betydelige reduksjoner i kostnadene fra 2010. Dersom enighet med FOTA ikke oppnås, vil FIA foreta de nødvendige tiltak for å oppnå dette målet».

Og like etter kom Bernie Ecclestone på banen med en uttalelse om at han vil presse på for å få vedtatt noe han kaller «en homologert motor». Denne motoren mener Bernie skal ha samme spesifikasjoner for alle teamene, og han ser for seg maks to lovlige motorbytter pr. sesong.

Ideen er at teamene (bilfabrikkene) skal bygge disse motorene selv, i henhold til svært strenge, felles spesifikasjoner. I praksis vil det altså bli en standard motor, men med forskjellige merkenavn utenpå. Dette blir selvsagt mye billigere enn i dag, men vil bilfabrikkene gidde å bygge motorer dersom reglene blir slik?

For det første blir motivasjonen til å bygge «egne» motorer liten, når alle vet at det egentlig er samme motor i alle bilene. For det andre høres det ikke særlig kostnadseffektivt ut at hver fabrikk skal bygge en håndfull motorer pr. år. Og dermed snakker vi vel egentlig om at en fabrikk kommer til å bygge alle motorene som trengs i Formel 1?

Min første tanke var at dette er å gå for langt. Vi snakker tross alt om at Formel 1 skal være «toppen av motorsport». Men så kom jeg på at det er jo bare de siste årene at vi har hatt så mange motorfabrikanter i Formel 1. For en del år siden kjørte jo de fleste teamene med Cosworths DFV V8, uten at vi syntes det spilte noen rolle. Kanskje vi egentlig ikke er så opptatt av hvem som bygger motorene likevel?

Men det spørs vel om bilfabrikkene synes dette er et godt forslag. De er med i Formel 1 for å markedsføre seg selv, og det blir jo lite markedsføringsverdi igjen for dem hvis det meste blir standardisert og likt for alle. Og hvordan blir det da med ideen om å bruke Formel 1 til utvikling av nye, energivennlige motorer for vanlige biler?

Men for teamene som likevel må kjøpe motorer - Williams, Force India, Red Bull og Toro Rosso - er dette sikkert en god ide.

Kanskje Cosworth kan gjøre comeback i Formel 1 i 2010?

1 kommentar:

  1. Når FIA kommer med krav om el-bil i 2012, så må det nok bli samme motoren i alle. Inside info fra Scuderia har lekket ut og de snakker om en revolusjonernde elmotor! Og da regner jeg med at FIA følger opp Ferraris planer.
    Hørt det av min italienske bekjentskap L.A. Linea.

    T

    SvarSlett