fredag 19. september 2008

Skal alle ha akkurat like sterke motorer?

I kjølvannet av Sebastian Vettels og Toro Rossos seier på Monza, har diskusjonen om motoreffekt og -utvikling tatt seg kraftig opp. Som jeg tidligere har skrevet, har både Ferrari og McLaren - med FIAs godkjennelse - økt ytelsen i sine motorer, også etter at den såkalte frysperioden ble innført i fjor. Og Flavio Briatore har hevdet at Renault nå blir straffet for å ha holdt seg til FIAs intensjoner om å ikke bruke penger på motorutvikling.

Dette går også ut over Red Bull, som bruker Renaults motorer. Og Christian Horner i Red Bull har nå påpekt at Toro Rossos seier på Monza tydelig viser hvor stor forskjell det er blitt mellom Renaults og Ferraris motorer. De to teamenes biler er helt like, bortsett fra motor og førere, men likevel var Toro Rosso helt overlegen på Monza - en bane som favoriserer biler med høy motoreffekt. Horner mener at Toro Rossos Ferrarimotor nå yter opp mot 30 hester mer enn Red Bulls Renaultmotor, mens de i fjor var omtrent like sterke. Og frys-perioden for motorene gjelder i fem år, så nå krever Horner at noe må gjøres for å utjevne forskjellen.

Jeg skjønner at Horner og Briatore er sure for at motorene Renault bygger ikke lenger er blant de sterkeste, men hvem har skylden for at det er blitt slik? De kan vel ikke forlange at Ferrari, Mercedes og de andre som har vært smarte, nå skal justere ned ytelsen? Er det ikke slik det alltid har vært i Formel 1 - at noen ligger foran i utviklingen, og at noen må jobbe for å ta igjen forspranget?

Nei, Renault må bare hive seg rundt og gjøre de samme forbedringene på motorene som Ferrari og Mercedes har gjort. Nå ser de jo at det er mulig å få FIA med på det, så lenge de beviser at endringene øker påliteligheten. Men det kommer selvsagt ikke til å bli gratis å finne 30 hester ekstra.

Denne diskusjonen har dessverre fått Max Mosley og enkelte andre til å ta opp tanken om en felles motorleverandør i Formel 1, på samme måte som med dekk. Men er det det vi vil ha? Blir ikke det bare en ny versjon av Indy Car? (Som for øvrig nå prøver å få inn flere motorleverandører.)

Mye av vitsen med Formel 1 er jo nettopp teknologi og nyutvikling, og at teamene selv skal konstruere løsningene de bruker. Desto mer bilene får av felles deler, jo mindre Formel 1 blir det. Og vil Toyota, Mercedes og BMW bruke penger på Formel 1 dersom de blir tvunget til å kjøre med for eksempel Renault-motorer i bilene sine? Neppe.

Dersom frys av motorutviklingen ikke fungerer etter hensikten, får de heller diskutere om den skal oppheves.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar