lørdag 13. september 2008

Sebastian Vettel badet seg til pole på Monza

Regn under kvalifiseringen opplever vi ikke så ofte, og det skal kanskje noen av de største stjernene være glade for. Men for de av oss som er nøytrale og ønsker mest mulig spenning, må vel det som skjedde på Monza i dag være full klaff.

Det er selvfølgelig en sensasjon at Sebastian Vettel står i pole position foran Heikki Kovalainen, men at Mark Webber og Sebastien Bourdais står på plassene bak er minst like uventet.

Uttrykket «Red Bull gives you wings» betyr kanskje at de får svømmehud også? Med tre biler fra Toro Rosso og Red Bull blant de fire beste, må det jo være noe spesielt de har gjort.

Allerede i Q2 fikk Lewis Hamiltons omdømme som «regnmester» en ripe i lakken, da McLaren-teamet feilbedømte været og sendte ham ut på intermediates istedenfor full wets. Da tabben ble oppdaget og regndekkene kom på, var det for sent, for da regnet det mye mer enn før. P15 til Lewis.

Kimi Räikkönen og Felipe Massa viste nok en gang at Ferrariene ikke trives i regn, men Felipe kom seg til slutt videre til Q1 som sistemann. Det endte med en halvbra P6 for Felipe til slutt. Kimi derimot, måtte dele skjebne med Lewis Hamilton og se Q1 fra pitboksen. At han endte på plassen foran Lewis er nok en mager trøst. En annen toppfører som bare kom til Q2 var BMW-Saubers Robert Kubica, som endte på P11.

De uventede resultatene i Q2 førte til en morsom radiomelding fra David Coulthards race-ingeniør, som vi hørte si følgende til DC etter Q2: «David, jeg har en god og en dårlig nyhet til deg. Den gode nyheten er at du er raskere enn både Kimi og Lewis. Den dårlige er at du er på P12.»

Enkelte har hevdet at vi ville fått bedre og mer spennende løp dersom de beste hadde startet bakerst. I morgen får vi kanskje se om det stemmer. Dersom det blir tørt, vel å merke. Blir det regn under løpet også, blir det jo spennende uansett.

Ifølge de siste værmeldingene skal det regne mindre og mindre på Monza utover søndagen, og slutte helt omtrent klokka to. Så da kan vi få et ekstra spenningsmoment i hvor fort banen tørker opp, og en del vanskelige beslutninger om bensinmengder og dekkvalg som må tas i siste liten.

Uansett - det kan ikke bli kjedelig i morgen.

1 kommentar:

  1. "Uansett - det kan ikke bli kjedelig i morgen."

    helt riktig, alt annet en kjedelig på monza idag :-)

    SvarSlett