mandag 15. september 2008

Overbevisende seier av Sebastian Vettel

21 år gamle Sebastian Vettel ble med sin seier på Monza tidenes yngste F1-vinner. På lørdag var han også den yngste i pole position. Vi visste fra Japans GP i fjor at Vettel var god i regn, men dette var nok i overkant av hva de fleste hadde forventet. Men unge Vettel hadde full kontroll fra start til mål, og vant en fortjent seier.

Vettel ble også den første tyske føreren som har vunnet et F1-løp siden Michael Schumachers seier i Kinas Grand Prix i oktober 2006, og han seiler nå opp som tyskernes nye Formel 1-stjerne.

Dette var også Scuderia Toro Rosso - tidligere kjent som back-markerne Minardi - sin første F1-seier noen sinne. Men når sant skal sies var Minardi aldri i nærheten av å ha de ressursene som Red Bull tilfører sitt B-team. Toro Rosso er faktisk det første italienske teamet utenom Ferrari som har vunnet et Formel 1-løp siden Maserati vant i 1954.

Løpet ble dessverre startet bak Safety Car, og vi gikk dermed glipp av en garantert spennende start. I steden fikk vi to runder i sakte fart bak AMG'en, før det hele var i gang. Vi ble altså snytt for et høydepunkt, fordi FIA var redd for at noen skulle tabbe seg ut. Dårlig gjort, synes jeg.

Men deretter fikk vi god valuta for pengene. Uvanlig mange forbikjøringer, men utrolig nok var det bare en bil som ikke fullførte. Dette viser tydelig at Traction Control var et helt unødvendig hjelpemiddel på dette nivået.

Det var også interessant å se hvor påpasselig alle førerne (ikke minst Lewis Hamilton) var med å slippe forbi konkurrentene igjen, etter å ha kuttet en sjikane i et mislykket forbikjøringsforsøk. Dommen på Spa har helt klart gitt førerne et signal om hva som kan bli konsekvensen av å utnytte en slik fordel, og ingen ville utforske hvor dommerne hadde lagt grensen for straff på Monza.

Vinnerne på Monza:
Foruten Sebastian Vettel var vel Lewis Hamilton den som trivdes best på det glatte føret. I en imponerende oppkjøring fra femtende plass på startgriden kunne det se ut som om McLaren-føreren var den eneste på full wets i det første stintet. Merkelig nok stoppet det opp for ham da han tok igjen Felipe Massa mot slutten av løpet. Men den verste skaden fra kvalifiseringen var jo allerede rettet opp, så det var kanskje greit å roe seg ned.

Heikki Kovalainen holdt sin plassering fra start til mål, og var nok fornøyd med andreplassen. Men man kan jo lure på om han kjørte for et annet team enn Lewis Hamilton, så stor forskjell som det var på farten på de to McLaren-bilene.

Fernando Alonso, Renault, og BMW-Sauber-førerne Nick Heidfeld  og Robert Kubica  kjørte seg opp fra svake startposisjoner på grunn av flaks med timingen av sine første pitstopp. Det var akkurat riktig tidspunkt for å gå over på intermediates da de var inne. Men flaks er en del av gamet.

Noen tapere:
Kimi Räikkönen var ikke like overbevisende som Hamilton i den første delen av løpet, men fikk opp farten skikkelig når banen hadde tørket. Det er noe merkelig med Kimi - enten så går det veldig sakte, eller så går det skikkelig fort. Kimi hadde løpets raskeste runde for niende gang i år, men det er nok en dårlig trøst for en som ikke har tatt poeng i tre løp på rad.

Sebastien Bourdais, Toro Rosso. Ble stående igjen i starten med teknisk feil, når han for en gangs skyld hadde en god kvalifisering (P4). Ble liggende en runde etter, og klarte aldri gjøre noe framskritt.

Mark Webber, Red Bull. Startet på tredje plass, men forsvant nedover lista uten at vi så at noe spesielt skjedde. Dukket opp igjen bak Hamilton mot slutten, og forsøkte å komme forbi. Men forbikjøringsforsøket ble kontant avvist av Hamilton, som kanskje skulle hatt en advarsel for sin opptreden. Webber endte på åttende plass.

Giancarlo Fischella, Force India. Startet fra P12 og hadde sjansen til å få en god plassering. Ble den eneste som ikke fullførte løpet, etter å ha mistet frontvingen i et lite sammenstøt med David Coulthard.

En spesiell taperpremie går til værmelderen, som stadig meldte regn om fem (eller tjue) minutter. Det kom jo aldri noe regn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar