mandag 22. september 2008

Mens vi venter på en avgjørelse i Paris

FIA-buss I dag har FIAs International Court of Appeal møttes i Paris for å behandle McLarens ankesak etter dommen mot Lewis Hamilton fra Belgias Grand Prix.

Som vi husker ble Hamilton straffet med 25 sekunders tillegg etter løpet, for å ha kjørt forbi Kimi Räikkönens Ferrari ved å kutte en sjikane, og deretter ikke gitt plassen korrekt tilbake.

Straffen var egentlig en drive-through straff, men fordi forseelsen skjedde på en av løpets siste runder var man nødt til å gi Hamilton et tidstillegg i steden. Og her ligger det viktige poenget: En drive-through straff kan ikke ankes. Synderen skal jo normalt ta straffen under selve løpet, og bli ferdig med saken.

McLarens advokater hevder imidlertid at når straffen er gitt som tidstillegg kan den også gjøres om, dersom den er feil idømt. Teknisk sett har de jo rett, men jeg er likevel helt uenig.

Jeg mener det blir helt feil praksis dersom forseelser som gjøres på slutten av et løp skal kunne omgjøres, bare fordi man ikke rekker å ta straffen før løpet er slutt. Det blir en helt umulig forskjellsbehandling, og stemmer dårlig med normal rettsoppfatning. Dersom Lewis Hamilton hadde kjørt forbi Kimi Räikkönen et par runder tidligere, hadde McLaren ikke hatt noen sak i det hele tatt, for da hadde Hamilton vært nødt til å ta sin drive-through straff før målgang.

Uten at man behøver å ta stilling til om straffen er riktig eller ei, synes jeg det er viktig å holde på enkelte logiske prinsipper. Resultatet fra Belgias Grand Prix bør etter min mening ikke omgjøres.

I morgen får vi vite om FIAs International Court of Appeal tenker på samme måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar