mandag 18. august 2008

Valencia blir ikke en Monaco-kopi

logo_valencia Helt siden det ble bestemt at Valencia skulle arrangere Europas Grand Prix, har løpet blitt betegnet som et gateløp. Jeg har derfor sett for meg en bane á la Monaco, med trange og kronglete gater og få muligheter til forbikjøring. Men etter hvert som løpet har nærmet seg og jeg har begynt å se nærmere på banen, har jeg skjønt at dette er helt feil. Valencia Street Circuit er mer lik Silverstone enn Monaco.

Banen ligger i Valencias havneområde - nærmere bestemt ved Juan Carlos I Marina, der man også har arrangert seilbåtracet Americas Cup - og er faktisk både bred og rask. Banelengden er på nesten 5,5 kilometer, og løpet vil gå over 57 runder, d.v.s. 310 kilometer totalt.

Offisielle beregninger går ut på at banen vil bli den åttende raskeste i sesongen, og arrangøren har simulert en rundetid på omkring 1 minutt og 37 sekunder. Man har også beregnet at bilene vil være oppe i over 300 km/t hele fem ganger på hver runde, og at topphastigheten vil bli ca. 320 km/t i enden av den lengste rettstrekka. Mer Monza enn Monaco, med andre ord.

Valencia kan også vise seg å bli like hard for bremsene som Montreal, med tre nedbremsinger til 80 km/t. Motorene får det også tøft på den lengste rettstrekka, der man regner med at førerne vil holde full gass i hele 13 sekunder.

På ett område vil imidlertid Valencia ligne mye på Monaco; det vil være begrensede avkjøringsområder, og små feilmarginer for førerne. Det kan med andre ord fort bli bruk for Safety Car også i Valencia.

Arrangørene har også laget en videosimulering av en runde i Valencia, slik at vi kan få en forhåndstitt på hvordan banen blir.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar