mandag 4. august 2008

Ingenting er avgjort før løpet er slutt

Ungarns Grand Prix har lett for å bli en prosesjon mer enn et racerløp, og det var stort sett det som skjedde i år også. Men vi fikk i alle fall noen uventede episoder som skapte litt spenning, både i starten og senere i løpet. Og da både favoritten, Lewis Hamilton, og løpets suverene leder, Felipe Massa, ble rammet av uhell, var det Heikki Kovalainen som rykket opp og tok sin første seier i Formel 1.

Løpets stjerne:
Timo Glock, Toyota, 2.pl.
Etter krasjen på Hockenheim med påfølgende sykehusbesøk, var det en stund tvil om Glock skulle kunne starte i Ungarn. Heldigvis fikk han klarsignal, og viste gode takter allerede på treninga. Kvalet inn til femte startspor, og gjorde knapt en feil i hele løpet. Et uhell ved det første depostoppet kunne ha ødelagt dagen, men heldigvis fikk han den bensinen han skulle. Selv om andreplassen kom som en følge av at Lewis Hamilton punkterte, ville Glock uansett vært på pallen i dag. Sikret nok også ny kontrakt med Toyota med dette løpet.

Løpets vinnere:
Heikki Kovalainen, McLaren, 1.pl.

Heikki kunne også stått under overskriften «løpets stjerne», men han startet tross alt fra andre startspor i en klart bedre bil enn Glock, så valget var enkelt. Men Kovalainen gjorde heller ingen feil, og selv om han ikke holdt samme fart som teamkollega Hamilton, var han på rett sted da de foran ham fikk problemer. Etter sine mange uhell tidligere i sesongen, var det på tide at Heikki hadde flaksen på sin side.

Kimi Räikkönen, Ferrari, 3.pl.
Med sjette startspor etter en svak kvalifisering, måtte Kimi ha en god start på løpet for å ha en sjanse til å kjempe i toppen. Men det ble i steden en dårlig start, og Kimi havnet bak Fernando Alonso. Der ble han liggende helt til begge hadde hatt sitt andre depotstopp. De fleste trodde dagen uansett var ødelagt for Kimi, men fordi både Lewis Hamilton og Felipe Massa fikk problemer, rykket han opp til tredjeplassen og tok viktige poeng. Satte også dagens raskeste runde, noe som viser at det var en tabbe av Ferrari å ikke satse mer på de mykeste dekkene i dag.

Fernando Alonso, Renault, 4.pl.
Alonso fikk en god start, og gjorde ingen feil utover i løpet. Kan ikke lastes for at Kimi til slutt kom seg forbi. Dro selvsagt som flere andre også fordel av at de to i toppen fikk problemer, men det virker likevel som om Renault nå er kommet litt nærmere toppteamene. De er i alle fall bedre enn BMW-Sauber for tiden.

Nelsinho Piquet, Renault, 6.pl.
Nelsinho ser ut til å ha fått fart på karrieren igjen, etter en svak første halvdel av sesongen. Startet fra tiende startspor, og gjorde et bedre løp enn flere av de mer erfarne førerne. Har nå tatt poeng i to løp på rad, og bidrar med viktige poeng i konstruktørmesterskapet for Renault.

Jarno Trulli, Toyota, 7.pl.

Måtte for en gangs skyld se seg slått av teamkollega Glock, og virket ikke helt komfortabel på Hungaroring. Tok likevel viktige poeng for Toyota, og er fortsatt på sjuende plass i førermesterskapet; d.v.s. den beste av de som ikke kjører for «de tre store».


Løpets tapere:
Felipe Massa, Ferrari, DNF
Fra tredje startspor gjorde Massa en utrolig start, blåste forbi de to McLaren-bilene og stormet avgårde i teten. Felipe virket helt uslåelig i dag, og hadde full kontroll over løpet inntil det bare var et par runder igjen. Da sa Ferrarimotoren takk for seg, og dagen var ødelagt.

Lewis Hamilton, McLaren, 5.pl.
Allerede i første sving fikk Hamilton et signal om at dagen ikke ville bli så fin som han hadde planlagt. Felipe Massa kjørte helt enkelt forbi ham på utsiden, og tok ledelsen uten særlige problemer. Etter det var det bare for Lewis å henge på så godt han kunne. Og helt til runde 42 så det brukbart ut, men så kom punkteringen, og Hamilton raste nedover på resultatlista. En femteplass var neppe det han hadde ventet seg i dag. Det eneste positive for Hamilton var nok at Felipe Massa ikke tok poeng, slik at ledelsen til nr. 2 faktisk nå er større enn den var før Ungarns GP.

Robert Kubica, BMW-Sauber, 8.pl.
Det er ikke lett å skjønne hva som har skjedd med Robert Kubica og BMW-Sauber i det siste, men det er noe som ikke stemmer for tiden. Med fjerde startspor så det ut som om Kubica hadde funnet tilbake til formen, men i løpet fungerte det ikke i det hele tatt. Ett fattig poeng er ikke mye å rope hurra for.

Ellers har jeg merket meg:

  • At McLaren har tatt 42 poeng på de tre siste løpene, mens Ferrari bare har tatt 20 og BMW-Sauber 16 poeng. McLaren har nå passert BMW-Sauber med 10 poeng, og er bare 11 poeng bak Ferrari i sammendraget.
  • At Ungarns Grand Prix har fått forlenget sin kontrakt til 2016. (Dersom de samtidig hadde flyttet løpsdatoen til en tid på året da det er større sjanse for regn, ville jeg blitt mye gladere.)
  • At riggene for bensinfylling trolig trenger service. Både Toro Rosso, Williams, Honda og Toyota hadde problemer med å få fylt bensin i dag, og det var flere branntilløp i dette løpet enn vi har sett på hele sesongen. Det virker ikke særlig trygt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar