fredag 29. august 2008

Ikke alle fryser like mye

massa-hungaroringEtter at FIA vedtok å stoppe utviklingen av motorene i Formel 1 med en såkalt "frys-bestemmelse" før 2007-sesongen, har vi stadig hørt at noen team likevel har økt ytelsen i motorene sine, mens andre har blitt hengende lenger og lenger etter.

Før motorene skulle godkjennes høsten 2006, prøvde alle motorfabrikantene å komme foran konkurrentene i utviklingen, og vi husker at det blant annet røk noen motorer på Monza det året, både for Ferrari og Renault. Det var trolig fordi de hadde gått litt for langt i forsøkene på å øke effekten mens det ennå kunne skje på en «normal» måte.

Etter 2006 har teamene tolket frys-reglene svært forskjellig. Ferrari og McLaren har vært flinke til å utnytte de små hullene som finnes i regelverket, mens Renault (ifølge Flavio Briatore) har valgt å følge reglenes intensjoner, som var å redusere kostnadene. Ferrari og McLaren regnes derfor for å ha de kraftigste motorene i dag, mens Renault-motorene er blitt blant de svakeste i feltet. Det ser man vel også tydelige bevis for hos både Renault og Red Bull-Renault for tiden.

Ferraris tekniske sjef, Aldo Costa, har uttalt at selv om motorutviklingen er stoppet, er det tillatt å gjøre endringer på enkeltkomponenter for å øke påliteligheten. Og dersom man kan dokumentere at man monterer en billigere komponent, er det også mulig å søke om dipensasjon. Dette har Ferrari utnyttet maksimalt, til konkurrentenes store irritasjon.

Og Ferrari følger sikkert reglene, for i praksis gjelder godkjenningsprosessen (homologeringen) fra 2007 kun selve motoren, og ikke deler som clutch, svinghjul, flytende væsker, eksosmanifold, varmevekslere, oljetanker og bensinpumper. Komponenter som ikke er fastskrudd på motoren mens den er montert i bilen er heller ikke omfattet av frys-reglene. Dette er hjelpesystemer som lufttanker, kompressorer og slanger.

Innenfor alle de nevnte områdene er det derfor fortsatt mulig å foreta videreutvikling. Både Mobil og Shell har utviklet mer lettflytende oljer for henholdsvis McLaren og Ferrari, som reduserer friksjonen i motoren og muliggjør bedre akselerasjon. McLaren skal også ha gjort store endringer i motorens smøresystem for å redusere oljemengden som sirkulerer i systemet.

Så dersom dette fortsetter, og FIA ikke gjør noe for å bremse utviklingen, kan ingen av teamene sitte rolig i tiden fremover. Da må nok både Renault og de andre bemanne opp sine sterkt nedbyggede motoravdelinger igjen, for å forsøke å hente inn forspranget de to store har skaffet seg. Hvem var det som snakket om å redusere kostnadene?

Men det kan kanskje se ut som om Ferrari nå har strukket utviklingen litt for langt, for påliteligheten til motorene deres begynner snart å nærme seg nivået de hadde i «gamle dager» - det vil si før Michael Schumacher/Ross Brawn/Jean Todt kom inn. Neste løp bør vi kanskje sette noen kroner på hvem av Ferrari-førerne som må bryte på grunn av motorhavari.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar