søndag 24. august 2008

Hvor kjedelig kan et Formel 1-løp bli?

Så er da endelig løpet på den nye gatebanen i Valencia over. Dette  var et løp som mange eksperter og «forståsegpåere» hadde snakket varmt om lang tid i forveien.  Det skulle bli et løp med mye action på grunn av høy fart og liten avstand til betongmurene, og det var bare spørsmål om hvor mange perioder med Safety Car vi ville få. For at mange ville krasje ut av dette løpet, det var alle sikre på. Og muligheter for å kjøre forbi var det også flere steder på denne banen ifølge simuleringene som var gjort på forhånd, så spennende skulle det helt sikkert bli

Og hva fikk vi ? Jo, et langt gjesp! Ingen som kjørte i muren (Adrian Sutil traff riktignok en dekkstabel med sin Force India , men det var i gangfart og langt utenfor banen, så det teller ikke). Ingen behov for Safety Car, med andre ord. Ingen forbikjøringer (jeg vet at Sutil kjørte forbi teamkollega Fisichella en eller annen gang, men det fikk ikke tv-produceren med seg, så det teller ikke). De tre første på griden var også de tre som sto på seierspallen -  i samme rekkefølge.

Det var så kjedelig at et Monaco Grand Prix i solskinn blir kjempespennende. Der er det i hvertfall noen svinger vi kan håpe at noen bommer på før eller siden, men i Valencia var det jo ingen utfordringer av betydning. Alle bilene kan holde høy fart hele tiden, og med dagens teknologi betyr det at forbikjøringer blir umulig.

De eneste som laget litt oppstyr i dag, var de to Ferrari-førerne. Felipe Massa dominerte løpet fra start til mål, og vant fortjent. Likevel holdt han på å ødelegge dagen for seg selv, da han kjørte ut i pitlane fra det andre pitstoppet uten å ta hensyn til at Adrian Sutil allerede var på vei forbi. Til slutt måtte Massa legge seg inn bak Sutil for å unngå kollisjon. Men på pressekonferansen etter løpet mente Massa at episoden var Sutils skyld, fordi han burde ha bremset og veket unna for løpets leder. Det er nok en regel som bare Massa har hørt om, for etter løpet fikk han 10 000 Euro i bot for episoden.

Kimi Räikkönen hadde for sin del en skikkelig dårlig dag. I starten han liggende bak Robert Kubica, og tapte mye tid på det. Etter det første pitstoppet kom Felipe Massa ut rett foran Kimi, slik at Kimi tapte enda litt mer. På det andre pistoppet startet Kimi på rødt - før bensinfyllingen var ferdig - slik at pumpemannen ble med noen meter før Kimi stoppet igjen. Mer tid tapt, i tillegg til en skadet mann i teamet. Men det skulle vise seg at den tidligere uflaksen ikke spilte noen rolle, for tolv runder fra mål sa Ferrarimotoren takk for seg i en sky av røyk.

Jeg er allerede begynt å glede meg til til Spa om to uker. Der pleier det i alle fall å skje noe.

Tre spørsmål jeg har lyst å stille etter Europas Grand Prix i Valencia:

  • Hva er det som skjer med motorene til Ferrari for tiden?
  • Når skal Ferrari oppdage at hver gang Michael Schumacher er til stede på et løp, så går det galt for Kimi Räikkönen?
  • Dersom Spania skal ha to Formel 1-løp, må begge banene være like kjedelige?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar