tirsdag 5. august 2008

Flere team vil utsette KERS til 2010, men tre sier nei

Teamsjefene i Formel 1 har hatt flere møter de siste dagene for å diskutere innføringen av KERS (Kinetic Energy Recovery System). Det skal være Renault-sjefen, Flavio Briatore, som har kommet med et forslag om å utsette KERS med ett år. Årsaken skal være at noen av teamene mener man ikke har tilstrekkelig tid til å få bygget nok sikkerhet inn i systemene, samtidig som kostnadene for utviklingen av KERS har økt svært mye.

Et flertall av de andre teamene har sagt at de gjerne kan gå med på en utsettelse. Men fordi dette betyr en regelendring, kreves det at alle teamene er enige. Og i denne saken har både Williams, Honda og BMW-Sauber sagt nei, så da blir det etter all sannsynlighet KERS allerede til neste år, som opprinnelig bestemt.

Status for KERS
Vi vet at BMW-Sauber har kjørt tester med sitt KERS-system, og selv om de hadde et uhell med en mekaniker som fikk støt, mener de at dette ikke er noen grunn til å utsette. Honda var de første til å fullføre en vellykket test av KERS, og er ikke så ivrige på at konkurrentene skal få bedre tid på seg. Hvor langt Williams er kommet er ikke kjent, men de har kjøpt opp et firma som er kommet langt med utvikling av hybridsystemer. Williams skal derfor være svært ivrige på å komme i gang, slik at de kan få utnyttet denne fordelen til å komme nærmere toppen igjen.

Ellers vet vi at Red Bull har utført noen tester i fabrikken, og at dette førte til en brann med påfølgende evakuering. (De synes sikkert det er greit med en utsettelse.) Om Red Bulls system er levert av deres motorleverandør, Renault, vet jeg ikke, men ryktene sier at det er McLaren og Renault som har vært ivrigst i kampen om en utsettelse av KERS. Dette betyr kanskje at begge disse har problemer med ett eller annet, og trenger mer tid.

Toyota-sjefen har tidligere uttalt at de ikke vil ta i bruk KERS før de mener de er klare, og de er derfor sikkert positive til en utsettelse. Men det er heller ikke noe krav om bruk av KERS i 2009, så det er fullt mulig for Toyota å starte sesongen uten KERS, og ta det i bruk på et senere tidspunkt.

Det har ikke vært sagt noe om hvor langt Ferrari er kommet med KERS, men Force India har en avtale om at Ferrari skal levere både motorer og KERS-system til dem i 2009. Om dette også gjelder det andre Ferrari-motoriserte teamet, Toro Rosso, har jeg ikke sett noen rapporter om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar