tirsdag 22. juli 2008

Mer om hendler på rattet og hva som er tillatt

Etter at nyheten om McLarens ekstra hendler for motorstyring kom i går, har det vært flere diskusjoner i gang på nettet om denne saken. Det er derfor kommet frem en del nye opplysninger om hendler og motorstyring i løpet av dagen.

For det første sies det at McLaren etter alt å dømme har hatt de ekstra hendlene for motorstyringen på rattet helt siden sesongen startet, uten at noen utenforstående har vært klar over det før nå. Så det er neppe derfor McLaren nå ser ut til å ha passert Ferrari i utviklingen.

For det andre har noen funnet ut at Renault kom med et lignende system til løpet på Silverstone. Dette har heller ikke blitt oppdaget før nå, så det er ikke usannsynlig at flere team kan ha tatt i bruk denne teknologien uten at det er kjent for andre.

Det er også noen som har undersøkt nærmere om det virkelig finnes en sperre i ECUen, som skal hindre endring av motormappingen med kortere intervaller enn 90 sekunder. Det finnes visstnok ingen ting i FIAs offisielle spesifikasjoner for ECUen som sier noe om dette, men det skal likevel være innebygget en tidssperre som er i funksjon i forbindelse med starten. Ut over dette skal det ikke være noe som hindrer førerne i å forandre motormappingen hver gang de skifter gir.

Alt dette er ubekreftede opplysninger som interesserte fans rundt om i verden har gravd fram i løpet av det siste døgnet, så vi får ta dem med en klype salt. Men det virker ikke usannsynlig at det er riktig.

1 kommentar:

  1. Og dette bør forbys, FERRARI har jo ikke det!

    SvarSlett