torsdag 24. juli 2008

Hvor mange kommer til å ta i bruk KERS i 2009?

KERS (Kinetic Energy Recovery System) er en del av det tekniske reglementet i Formel 1 fra 2009, og KERS er for tiden også en av toppsakene i nyhetsbildet. De fleste nyhetene om KERS er imidlertid av det negative slaget.

Først hadde Red Bull en test på fabrikken som førte til brannalarm og evakuering, på grunn av at lokalene ble fylt av røyk og damp fra KERS-systemet.

For to dager siden fikk en av BMW-Saubers mekanikere elektrisk sjokk da han tok i en av bilene under testing av KERS-systemet på Jerez. Han måtte legges inn på sykehus til observasjon over natten.

Og i går gikk Toyota-sjefen, John Howett, ut og sa at han tvilte på at KERS-teknologien ville være sikker nok til at teamene ville ta den i bruk ved starten av neste sesong. Det har blant annet kommet rapporter om at dersom et KERS-batteri eksploderer vil ett av biproduktene være arsenikk-gass, som er ekstremt giftig.

Alt er imidlertid ikke negativt. Både Honda og Ferrari sier at de er i rute med utviklingen av KERS, og de har ikke hatt problemer av samme art som enkelte andre team. Om de kommer til å starte sesongen med KERS, avhenger likevel av at testene viser at systemet gir ytelsesfordeler.

Det behøver heller ikke å bli et problem for de teamene som velger å starte 2009-sesongen uten KERS. Mange mener at fordelene med KERS vil være marginale i begynnelsen, fordi systemet også betyr økt vekt og mange kompromisser med plassering av batteriene i bilene.

Men det jeg synes høres mest negativt ut med KERS, er at batteriene både vil utgjøre en stor miljøfare og en stor kostnad for teamene. For å oppnå best mulig effekt kommer teamene ganske sikkert til å bytte spesialbatteriene etter hvert løp, noe som vil koste dem rundt en million kroner pr. bil hver gang. I tillegg må de frakte de brukte batteriene tilbake til fabrikken, fordi det ikke finnes noe system for gjenvinning i hvert enkelt land. Og «gjenvinningen» går visstnok ut på å brenne opp batteriene, med masse giftig gass som resultat.

Ikke høres det ut som en billig måte å få mer effekt på, og det høres heller ikke særlig miljøvennlig ut. Men FIA lager jo stadig nye regler de ikke har vurdert konsekvensene av, så det er vel ingen som blir forbauset over at resultatet ikke blir som planlagt.

1 kommentar:

  1. Helt enig med deg i dette at FIA lager ny regler og med kreative inginører så kommer de med mye rare løsninger. Det er spennende med test av nye ting. men dette blir for dumt synes jeg da :-)

    SvarSlett