mandag 21. juli 2008

Hurra for Toyota!

Når regnet uteblir, er det godt at noen tar ansvar! Etter 34 runder av Tysklands Grand Prix begynte det å bli ganske kjedelig, med biler spredt ut over hele banen og ingen tegn til action. Men heldigvis hadde Toyota-ingeniørene utstyrt Timo Glocks bil med et selvdestruerende bakhjulsoppheng for slike anledninger, og dermed kom Safety Car ut og pakket sammen feltet igjen. Stor takk til Toyota for at ble det litt mer å se på etter runde 35.

Løpets stjerne:
Lewis Hamilton, McLaren, 1.pl.
Lewis Hamilton var i en klasse for seg selv i dette løpet, det må jeg bare innrømme. Selv ikke tabben fra McLarens strategikere om å ikke ta ham inn under Safety Car-perioden, klarte å ødelegge for ham. Fortsetter han sånn, blir det ikke mye spenning i resten av sesongen.

Løpets vinnere:
Nelson Piquet Junior, Renault, 2.pl.

Årets oppkjøring - fra syttende startspor. Et heldig trekk av Renault å sette Junior på en ett-stopp-strategi, men han skal ha pluss for god kjøring også. Kjørte faktisk fra Felipe Massa mot slutten av løpet, så det kan virke som om han er bedre i når han er i front, enn bakerst i feltet. Beholder kanskje plassen i teamet likevel?

Felipe Massa, Ferrari, 3.pl.
Tilbake i normal form etter kortslutningen på Silverstone. Var nok misfornøyd med å ende etter Piquet, men bør være glad for at han tross alt tok flere poeng enn Kimi.

Nick Heidfeld, BMW-Sauber, 4.pl.
Kjørte seg som vanlig stille og rolig opp gjennom feltet til en god plassering - denne gang fra tolvte startspor. Tjente mange plasser på at han ikke gikk inn under Safety Car. Satte også løpets raskeste runde, så bilen kan ikke være helt håpløs.

Sebastian Vettel, Toro Rosso, 8.pl.
Viste med dette at han fortjener plassen han har fått i et bedre team nete år. Kan ikke lastes for at teamet sendte ham ut i pit-lane ved siden av Alonso. Presset Trulli til å gjøre feil, og kapret ett poeng på det.

 

Løpets tapere:
Heikki Kovalainen, McLaren, 5.pl.
På en dag der hans teamkollega får konkurrentene til å virke som statister, ser det fortsatt ut som om Heikki sliter med å holde følge. Og da kan han ikke skylde på bilen. Hadde en bra forbikjøring av Robert Kubica, men ellers var det lite å rope hurra for.

Kimi Raikkönen, Ferrari, 6 pl.

Kimi hadde en dårlig dag, og virket ikke komfortabel med bilens oppførsel i første del av løpet. Det kunne gått riktig ille, men kjørte seg opp fra tolvte plass etter mange fine forbikjøringer mot slutten. Tre poeng er bedre enn null.

Robert Kubica, BMW-Sauber, 7.pl.
For andre løp på rad kom Kubica bak sin teamkollega, og han ligner i øyeblikket ikke mye på en utfordrer til verdensmester-tittelen. Sliter kanskje på grunn av manglende utvikling av bilen, men burde likevel holde Heidfelt bak seg. Hadde en god start, men det var stort sett alt.

Jarno Trulli, Toyota, 9.pl.
Trulli kvalifiserte på fjerde plass, men klarte ikke å leve opp til forventningene utover i løpet. Burde tatt ett poeng, men lot seg skremme av Vettel til å gjøre en feil. Ikke bra av en så rutinert fører.

Fernando Alonso, Renault, 11.pl.
Startet fra femte startspor, men falt nedover i feltet etter hvert. Hadde flere forbikjøringsforsøk som sendte ham bakover isteden for forover, og en snurring mot slutten. Skal ha for at han forsøker, men det blir for krampaktig. NB! Piquet er nå bare tre poeng bak ham i sammendraget.

 

Ting jeg lurer på 1:
Hvorfor ble Jenson Buttons Honda liggende bak Lewis Hamilton under Safety Car-perioden? Button burde jo ha kjørt forbi lederbilen sammen med de andre «back-markerne» da de fikk signal om at det var lov. Nå ble han jo i veien for Heidfeld og Piquet da restarten gikk, i tillegg til at han ikke fikk sjansen til å komme på samme runde som de andre. Er det ikke påbudt å kjøre forbi når signalet gis?

Ting jeg lurer på 2:
Når skal Ferrari-ledelsen jage Michael Scumacher bort fra «pit-wall» ? Greit at han fortsatt har en stor stjerne i teamet, men han har vel ingen oppgaver under løpet?  Teamledelsen bør snart oppdage at hver gang Schumi er tilstede på et løp, så gjør Kimi det dårlig. Enten er det fordi Kimi blir syk av å være i nærheten av Schumi, eller så blir Kimis mekanikere forstyrret av at den den gamle mesteren er til stede. Få Schumi opp på VIP-tribunen, så blir alt mye bedre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar