søndag 13. juli 2008

Haifinner er moderne i år

Hockenheim, Germany
10/07/2008
Jarno Trulli, Toyota TF108. Action.
Photo: LAT Photographic
ref: Digital Image SNE12241 I Formel 1 er det ingen skam å herme etter de andre, og når ett team kommer med noe nytt, kan man være ganske sikker på at konkurrentene vil prøve noe lignende ganske snart.

I år er det «haifinnefasong» på motordekselet som er den største herme-tingen i bransjen. Red Bull var de første som kom med den lange «styrefinnen» på motordekselet, og kort tid etter kom Renault, Toro Rosso og Force India med sine versjoner av konseptet - den ene finnen større enn den andre.

Sist uke var det testdager på Hockenheim. Da var det McLarens tur til å debutere med haifinne, og rett etterpå kom også Toyota med sin utgave. Nå venter vi bare på at resten av teamene også skal forlenge motordekslene, slik at alle bilene i Formel 1 vil se ut som stasjonsvogner. De eneste som kan tenkes å like denne utviklingen må være regnskapsfolkene i teamene, for det blir jo god plass til reklame med et så stort motordeksel.

Ifølge Kimi Räikkönen er det ingen ting som tyder på at Ferrari vil følge årets mote, men så har jo de gått sine egne veier tidligere i år, med sitt «hull i nesen»-konsept. Og Honda ser ut til å ha nok med å konstruere nye «horn» og småvinger på sin bil, så kanskje de holder seg unna haifinnen en stund til.

Nå er det heller ikke sikkert at McLaren kommer til å kjøre med det nye motordekselet i Tysklands Grand Prix til helga. Lewis Hamilton sa etter testen at han ikke merket noen forskjell med «haifinnen» på bilen, mens Heikki Kovalainen mente det var et visst fremskritt.

La oss håpe de ikke blir enige, og dropper haifinnen så lenge som mulig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar