mandag 21. juli 2008

Fremskrittet sitter i rattet

McLaren Det er ting som tyder på at McLarens plutselige overtak over Ferrari i de siste løpene skyldes at de har fått to ekstra «hendler» på rattet, ifølge Mark Hughes på det engelske nettstedet telegraph.co.uk.

I tillegg til de to vanlige girskift-hendlene bak på øvre del av rattet, har McLarens biler nå to ekstra hendler rett nedenfor disse, som førerne kan bruke for å justere dreiemomentet opp eller ned. Fordi hendlene sitter så tett, kan førerne skifte gir og justere dreiemomentet samtidig, med bruk av en finger på hver hendel.

Dette gjør at Hamilton og Kovalainen alltid kan velge det beste dreiemomentet for hvert gir, og begrense hjulspinnet ut av svingene uten å miste motorkraft på høye gir.

Reglene sier at endring av dreiemomentet (motormappingen) ikke kan gjøres med den samme hendelen som føreren bruker til å skifte gir, men med to hendler plassert så tett unngår McLaren å bryte denne regelen. Dermed oppnår de at justeringen likevel kan gjøres i samme operasjon som girskiftet. Hvordan McLaren på lovlig vis kan omgå sperringen i ECUen, som skal hindre at motormappingen ikke kan endres oftere enn hver 90. sekund, sier historien ikke noe om.

Denne nyskapningen skal være en viktig grunn til at Lewis Hamilton har vært helt overlegen i de to siste løpene. (Hvorfor Heikki Kovalainen ikke har hatt den samme nytten av de ekstra hendlene, er ikke godt å vite.)

Det vil selvsagt ikke gå lang tid før noen av de andre teamene - ikke minst Ferrari - skaffer seg denne teknologien, dersom den fungerer så bra for McLaren. Det er selvsagt også en mulighet for at FIA vil forby systemet. Men inntil videre er altså McLaren alene om fordelen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar