onsdag 30. juli 2008

Formel 1-teamene organiserer seg

F1-flaggDe ti teamsjefene i Formel 1 møttes i går i Ferraris hovedkvarter i Maranello, for å diskutere sportens fremtid. Til stede på møtet var også Bernie Ecclestone og Donald McKenzie fra CVC, de kommersielle rettighetshaverne til Formel 1.

Møtet kom i stand etter at FIAs president, Max Mosley, tidligerere i måneden sendte et brev til alle teamene og ba dem om å komme med forslag til «radikale regelendringer» fra 2011. Mosley ba i brevet om at forslagene måtte ha som mål at både bensinforbruket og kostnadene skulle reduseres kraftig, samtidig som racingen skulle bli bedre.

Resultatet av dette utspillet er at teamene har hatt flere møter i det siste, og nå altså i Ferraris hovedkvarter i Maranello. Her ble det enstemmig besluttet at teamene skal «...etablere en ny organisasjon som skal samarbeide med FIA og FOM om regelendringer og kommersielle vilkår, som skal danne grunnlaget for en sterk og dynamisk sport». Ordet «samarbeid» er godt nytt i denne sammenhengen, men det gjenstår å se om de vil få det til å fungere i praksis.

Nyskapningen er døpt «Formula One Teams Association» - eller FOTA. Det ble ikke sagt noe om hvem som skal være leder for organisasjonen.

Teamenes økonomisjefer setter nok sin lit til at det nå vil bli fortgang i arbeidet med å få enighet om en ny Concorde-avtale, som kan sikre teamene en større andel av inntektene enn den gamle avtalen gjør. Det er nok det det haster mest med, selv om brevet fra Mosley krever svar fra teamene innen oktober.

Jeg synes møtet i Maranello sender ut noen interessante signaler om at de som er med i Formel 1 nå har skjønt at de må samarbeide for å komme videre. Møtet tyder også på at Ferrari og McLaren mente alvor da de begge for noen uker siden uttalte at spionsaken og krangelen mellom dem skulle legges død for godt.

Tidligere ville det vært helt utenkelig at Ferrari-ledelsen skulle ha bedt de andre teamsjefene om å møte dem «hjemme» i Maranello, for ikke å snakke om hvor mange av teamsjefene som ville ha nektet å komme til Ferraris lokaler. (Hvor stor er for eksempel sjansen for at Jean Todt ville ha bedt Ron Dennis om å komme på besøk for noen år siden? Null. Og ville Ron ha kommet? Aldri.)

I «tidligere tider» har både Ferrari og FIA ofte gitt inntrykk av at det viktigste med Formel 1 var Ferrari, og at de andre teamene stort sett bare var med for å fylle opp startfeltet. Men nå virker det som om Ferrari-ledelsen har innsett at det ikke er sånn det fungerer. «Ferrari er en del av Formel 1, og Mr di Montezemolo er svært opptatt av at vi skal fortsette å være det», sa Ferraris teamsjef Stefano Domenicali nylig i et intervju. Nye toner fra Ferrari også, med andre ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar