onsdag 11. juni 2008

Nytt system for Safety Car testes før Frankrikes Grand Prix

Et nytt system som FIA håper skal løse problemene ved bruk av Safety Car skal testes i et simulert løp i forbindelse med treningen før Frankrikes Grand Prix, melder Autosport. Det ser ut til å være det samme systemet som jeg skrev om allerede 15. mai, som nå er klart for test.

Dagens regler ble innført for å forhindre at bilene kjørte for fullt forbi et ulykkessted for å komme inn i pitlane. Problemet med regelen har vært at noen har vært nødt til å kjøre inn likevel for å unngå å kjøre tørt for bensin, og at førerne da har blitt straffet for det.

FIAs Formula One Sporting Working Group med Charlie Whiting i spissen ønsket først å innføre regler for minimumstider i hver sektor så lenge sikkerhetsbilen var ute. Nå er ideen utviklet til å ta i bruk standard-ECUen for å  sikre at bilene ikke kjører for fort, slik at pitlane kan være åpen hele tiden.

Systemet skal ifølge kilder i FIA fungere på den måten at det blir sendt en melding til hver enkelt fører for å gi dem beskjed om at sikkerhetsbilen er ute. Da skal førerne reagere med å trykke inn en knapp for å bekrefte at meldingen er mottatt. Dette vil samtidig koble ECUen over i en «Safety Car Mode», som begrenser hastigheten. En variant av «Pitlane Speed Limiter», med andre ord.

Det var planlagt at systemet skulle testes allerede på treningen før Monaco Grand Prix, men teamene ønsket først å prøve ut programvaren i fred og ro i forbindelse med testdagene i Barcelona denne uken. Derfor ble løpssimuleringen utsatt til Magny-Cours.

Innføring av det nye systemet krever at alle teamene er enige om det. Foreløpig er de bare enige om å teste systemet, så om det blir tatt i bruk etter Magny-Cours gjenstår å se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar