mandag 30. juni 2008

Nytt Safety Car-system fortsatt i det blå

Det er ikke kommet ut mye informasjon etter testen av det foreslåtte nye Safety Car-systemet på Magny-Cours forrige fredag, men her er det jeg har sett av info og kommentarer på nettet:

Simuleringen ble foretatt etter den andre treningsomgangen på fredag. SC-skiltene ble vist, og førerne fikk en melding fra Race Control ved hjelp av den nye programvaren i ECUen. Førerne hadde da fem sekunder på seg til å trykke på en knapp som bekreftet at meldingen var mottatt.

En minimumsrundetid ble deretter beregnet og vist på et display i bilene, og førerne måtte følge med på displayet for å sjekke at de holdt riktig hastighet mens de kjørte rundt banen og inn i pitlane.

Førerne syntes ikke dette var helt enkelt å forholde seg til, og Lewis Hamilton sa at han syntes det var distraherende å måtte følge med på displayet hele tiden. Nico Rosberg, Sebastien Bourdais og Robert Kubica har også uttalt seg negativt til det nye systemet etter testen. Men de er enige om at dagens regler uansett er for dårlige, og at det nye systemet kanskje kan bli brukbart dersom enkelte ting blir forbedret.

Kimi Räikkönen er den eneste jeg har hørt som har vært positiv etter testen. Han mener det nye systemet er bra fordi det setter alle i samme situasjon, og forhindrer at noen blir straffet bare fordi de er uheldig med timing av pitstoppet.

Det er mulig at systemet kan fungere, men jeg synes ikke det høres helt trygt ut at førerne skal holde øye med et display mens de kjører tett etter hverandre, og kanskje også skal passere et ulykkesområde. FIA løser ett problem, men skaper antakelig bare et nytt.

Det må bli omtrent som når vanlige bilister kjører i en overvåket 30-sone: De følger mer med på speedometeret enn på veien, og blir ikke så veldig oppmerksomme på det som skjer rundt dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar