søndag 8. juni 2008

Ny asfalt i Montreal skal redde løpet

Gårsdagens kvalifisering i Montreal ble sterkt kritisert av mange førere, fordi asfalten begynte å gå i oppløsning i hårnålssvingen (sving 10). Mange fikk derfor problemer med å finne feste under nedbremsingen på grunn av biter av løs asfalt, og tapte mye tid på dette.

Asfalten har vært et problem i flere år på Circuit Gilles Villeneuve, og baneeierne skal ha brukt spesialister for å reparere banedekket siden i fjor. Arrangørene mener at de kalde vintrene i Montreal gjør at asfalten lettere blir ødelagt her enn på andre baner. At det skjer på nytt i akkkurat denne svingen, mener de skyldes det enorme festet som er i dekkene som brukes i Formel 1. Sving 10 har dessuten en plassering som gjør den mer utsatt for slitasje, på grunn av den kraftige nedbremsingen og påfølgende akselerasjon.

Flere førere var skikkelig forbannet etter kvalifiseringen. Kimi Räikkönen kalte banen for en dårlig spøk, mens Mark Webber foreslo at de skulle kjøre med motocross-sykler i løpet. At Kimi var sur kan man godt forstå, for han var flere tideler foran Lewis Hamilton på de to første sektorene, men tapte et helt sekund i den siste sektoren, der sving 10 er. Webber krasjet i slutten av Q2 og måtte stå over Q3, så han hadde heller ingen grunn til å juble.

Hva Lewis Hamilton gjorde for å unngå problemer er ikke godt å vite, men han var den eneste som klarte seg gjennom hårnålen i kvalifiseringen uten å tape tid. Han var for eksempel 1,2 sekunder raskere enn teamkollega Heikki Kovalainen, og kvalifiserte 0,6 sekunder foran nummer to, Robert Kubica.

Etter ordre fra FIA-direktør Charlie Whiting startet man i går kveld med å legge ny asfalt i sving 10, så får vi se om det hjelper. Dersom problemet er at det øverste, nye laget med asfalt ikke fester seg godt nok i den gamle asfalten, eller at underlaget er for dårlig, er det ikke sikkert denne reparasjonen holder i 70 runder.

Jeg trodde det var strenge krav for å få godkjent en bane for Formel 1-løp, og at lapping av asfalt ikke skulle forekomme på dette nivået. Men nå ser det altså ut for at det meste går an, bare man venter til det er for sent å avlyse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar