mandag 9. juni 2008

Kanadas Grand Prix med nye vinnere og tapere

Monaco Grand Prix ble et innholdsrikt løp på grunn av regnet. I Kanada er vi også vant til at det skjer en del, men i år fikk vi mer action enn vi kunne ha drømt om. I tillegg til banens murvegger som vi kjenner fra før, bidro denne gangen også en dårlig asfalt og et par svaksynte førere til underholdningen.

I dette løpet kan vi med noen unntak bruke utsagnet om at «de siste skal bli de første». Flere av de som startet langt bak i feltet fikk store fordeler av at det også denne gangen ble noen runder bak Safety Car.

Løpets stjerne:
Robert Kubica, BMW-Sauber, 1.pl.

Robert Kubica vil gå inn i historien som den første Formel 1-vinner for BMW-Sauber. Men det har ligget i kortene at denne seieren snart ville komme, og her fikk han det servert på et sølvfat. Kubica passet på å utnytte at både Räikkönen og Hamilton måtte bryte, og fikk også litt hjelp fra sin teamkollega. Det var også heldig for Kubica at Lewis Hamilton valgte å styre over mot Kimi når panikken tok ham i pitlane.

Løpets klovn:
Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, DNF.

For noen dager siden krasjet hans far inn i en hekk med en leid Porsche. Lewis fulgte i går i sin fars hjulspor, og krasjet inn i en annen hekk med sin lånte McLaren-Mercedes - nemlig hekken på Kimi Räikkönens Ferrari. Lewis forsøkte å bortforklare hendelsen som et hendelig uhell, men dommerne så det ikke på samme måte. Ti plasser nedflytting i neste løp er en liten straff for å torpedere en konkurrent som står stille i pitlane.

Løpets beste forbikjøring:
Felipe Massa, Ferrari.
I et løp som var spekket med forbikjøringer var den en som pekte seg ut, nemlig Felipes passering av Barrichello og Kovalainen i den beryktede hårnåla. På runde 52 snek han seg på innsiden av begge to på en gang, og fant tilsynelatende bedre feste på gresset innenfor kerbsen enn de to andre fant på asfalten (grusen?). Eminent kjøring, Felipe!

Løpets vinnere:
Nick Heidfeld, BMW-Sauber, 2.pl.
Nick finner ikke ut av bilen for tiden, og sliter med å holde følge med teamkollega Kubica. Må være godt fornøyd med en andreplass i denne situasjonen, men det så ikke sånn ut på seierspallen. Med litt mer flaks og tettere trafikk foran Kubica kunne Nick stått øverst. Kanskje han var litt irritert likevel?

David Coulthard, Red Bull, 3.pl.
DC startet i trettende startspor, og hadde som vanlig mer bensin ombord enn de fleste. Denne gangen unngikk han nærkontakt med konkurrentene, og da fungerte strategien perfekt. Kan være siste gang på pallen i karrieren.

Timo Glock, Toyota, 4.pl.
Timo var en annen som hadde lagt opp til å tjene på Safety Car, og hadde fylt opp sin Toyota til randen, d.v.s. for hele 42 runder. På samme måte som for DC var det bare å holde seg unna trøbbel og ta de poengene som ble ledig. Ødela et poeng for kollega Trulli mot slutten, men Felipe Massa var sikkert fornøyd med manøveren.

Felipe Massa, 5.pl.
Felipe er egentlig både vinner og taper i dette løpet.Taper - fordi han ikke fikk en dråpe bensin i tanken i det første depotstoppet, og derfor måtte inn en gang til. Vinner - fordi han kjørte et aggresivt og feilfritt løp, med flere imponerende forbikjøringer fra sin 17. plass etter det ekstra depotstoppet. Gjorde det beste ut av situasjonen, og det var ikke hans feil at han ikke kom lenger opp på resultatlista.

Jarno Trulli, Toyota, 6.pl.
Trulli kom ikke til Q3 for første gang i år, og da må han være fornøyd med sjetteplass, selv om han sikkert klandrer teamkollega Glock for at det ikke ble femte. Toyota hadde samme strategi for begge bilene, og fikk full klaff med det.

Rubens Barrichello, Honda, 7.pl.
I en helg der kollega Jenson Button ikke fikk til noen ting, må Rubens være godt fornøyd med utbyttet. Hondaen har dårligere fart enn de fleste, og Rubens ble stadig forbikjørt av både en og to biler, så at han klarte å ta poeng er godt gjort.

Sebastian Vettel, Toro Rosso, 8.pl.
«Der Seb» har nå tatt poeng i to løp på rad med den nye STR3, og begge gangene startet han bakerst i feltet. Tok en snarvei gjennom sjikanen, men ble ikke straffet for det. Så lenge teamkollega Bourdais  fortsetter å gjøre feil, ser fremtiden stadig lysere ut for unge Vettel.

Løpets tapere:
Kimi Raikkonen, Ferrari, DNF
Hvis man skal dømme etter farten Kimi hadde i forhold til Kubica og Hamilton like før sikkerhetsbilen kom ut, ville han tatt en enkel seier. Men denne gangen var det altså hans tur til å bli påkjørt. Kimi må ta i betraktning at han har vært skyld i andres problemer i to løp på rad, så han skal kanskje ikke klage. Men det var nok måten det skjedde på som var verst. «Racing accident» er greit, men i en parkert bil? Det er nok en liten trøst at Kimi faktisk ble stående med dagens raskeste runde.

Nico Rosberg, Williams, 10.pl.
Nico hadde en god kvalifisering, og fulgte opp med et bra løp, helt til han fulgte sin gode venn Lewis Hamilton litt for tett ut av pitlane. Nico var nok mer opptatt av Lewis enn av det røde lyset, og dermed ble han en frontspoiler fattigere. Kunne nok tatt tredjeplassen dersom han hadde fulgt bedre med.

Fernando Alonso, Renault, DNF
Alonso hadde en imponererende kvalifisering, og fulgte opp med et flott løp - så lenge det varte. Men i Montreal er det kort avstand mellom idealsporet og muren, så Fernando trakk det litt for langt denne gangen. Kunne tatt verdifulle poeng dersom han hadde fullført.

Adrian Sutil, Force India, DNF
Etter å ha vært den store helten i Monaco, ble han denne gangen den skyldige for løpets eneste Safety Car-periode. Når han i tillegg løp fra bilen på en måte som tydet på at han bruker høyhælte sko, så kan han ikke forvente bedre omtale.

Resten av feltet gjorde ikke mye av seg. Stort sett anonyme tapere, hele gjengen.

Ekstra vinner:
Den kanadiske asfaltleggeren.
Var heldig som fikk betalt for jobben. Men sett fra publikums ønske om underholdning fungerte den dårlige asfalten like bra som regnet i Monaco. Men nå kommer det vel snart et kjedelig løp?

1 kommentar:

  1. Fabelaktig! Veldig morsom, spesielt Sutil, den passa godt, han må være gla i baksete....

    SvarSlett