fredag 20. juni 2008

Kan Lewis Hamilton vinne på Magny-Cours?

McLaren Etter påkjørselen i Montreal ble Lewis Hamilton som kjent straffet med ti plasser nedflytting på startgriden i helgas løp på Magny-Cours. Likevel har han gått offensivt ut og hevdet at han kan vinne Frankrikes Grand Prix.

Det er greit å være offensiv i tankegangen, men jeg er redd det eneste som kan gi Lewis Hamilton en seier er at det blir regn på søndag. Men med en god strategi og litt flaks kan han kanskje klare en fjerde- eller femteplass, litt avhengig av hva BMW-Sauber kan få til bak de to Ferrariene og teamkollega Heikki Kovalainen.

Magny-Cours er en bane der det ikke er enkelt å kjøre forbi, og ettersom Hamilton på grunn av straffen ikke kan starte blant de ti første, vil han  få en tøff jobb med å komme seg oppover i feltet.

Jeg tror hans eneste mulighet er å starte med veldig lite bensin ombord. Vinner han kvalifiseringen slik at han starter midt i feltet med en lett bil, kan han kanskje tjene to eller tre plasser allerede i starten.

En lett bil gjør også forbikjøringer enklere, og med litt innsats kan Hamilton kanskje klare å ta seg et par plasser til frem i køen før han må gå inn for første gang. Problemet er at han risikerer å havne bak de samme bilene igjen etter et tidlig pitstopp, slik at han må begynne en ny omgang med forbikjøringer.

Men dersom han kjører kvalifisering med en tung bil må han trolig starte enda lenger bak i feltet. Da risikerer han å starte bak flere trege biler som han vil slite med å komme forbi tidlig i løpet. Dette øker også faren for å bli innblandet i uhell.

Men disse spørsmålene og problemstillingene antar jeg McLarens analytikere har gått grundig gjennom i tiden etter Montreal, med alternative varianter av andre føreres strategier.

Mange vil huske at Michael Schumacher hadde noen løp der han kjørte seg opp i teten fra en start langt bak i feltet. Kanskje Lewis Hamilton kan gjøre noe lignende, slik at løpet på Magny-Cours kan få et spennende innslag likevel. Ellers er det fare for at det blir den vanlige prosesjonen med biler slik vi ofte har sett på denne banen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar