fredag 6. juni 2008

Grand Prix du Canada - et høyastighets-Monaco

Circuit Gilles Villeneuve i Montreal har det til felles med Monaco at  begge i prinsippet er gatebaner, men forskjellen på de to banene er likevel kanskje større enn likhetene.

I Monaco er det mange svinger og tilhørende høyt marktrykk som gjelder, mens Circuit Gilles Villeneuve byr på lange, raske strekninger som krever  lavest mulig «downforce» på bilene. Banen i Montreal er faktisk over en kilometer lenger enn i Monaco, men rundetidene er likevel omtrent de samme. Det sier litt om hastighetsforskjellen.

I Montreal har banen i tillegg knappe svinger i slutten av rettstrekkene, noe som ofte fører til at mange får bremseproblemer mot slutten av løpet. Forbikjøringer er det derfor ofte en del av i Kanada, i motsetning til det som er vanlig i Monaco.

Men det er en del likheter også. Det er dårlig med avkjøringsområder og liten avstand til autovern og murvegger begge stedene, og teamene må derfor alltid ta med i strategien at det kan bli noen runder bak Safety Car.

Som alltid med baner som er lite i bruk er det svært lite gummi på asfalten i starten av helga, og derfor er festet for dekkene dårlig. Men dette bedrer seg utover i løpshelga, og det er derfor vanskelig å finne riktig setup på bilene når det mekaniske grepet forandrer seg hele tiden.

Bridgestone stiller med de samme dekkalternativene i Montreal som i Monaco; soft og super-soft. Noen av teamene vil kanskje oppdage at det kan bli vanskelig å få dekkene til å holde for en to-stopp-strategi i Montreal, men tre stopp kan være skummelt dersom det blir Safety Car-perioder.

Og sjansen for at det blir Safety Car øker selvsagt når man hører at det er fare for regn også i Montreal. Men i Monaco gikk det jo over all forventning selv om det var en del vått, så vi tar gjerne et regnløp til.

Selv om det de fleste husker fra fjorårets løp i Montreal er Robert Kubicas kjempekrasj, ble faktisk hans teamkollega Nick Heidfeld nummer to her i fjor. Det kan derfor se ut for at denne banen passer BMW-Sauber godt. Jeg tror at dersom BMW-Sauber skal vinne et løp i år, må dette være en av de banene de har best muligheter på. Og med Kubicas gode form hittil i år, bør han være en av de største favorittene på søndag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar