torsdag 19. juni 2008

Førerstreik truer Englands Grand Prix?

fia-logoMange nettsider og blogger har i dag oppslag om at Formel 1-førerne truer med å boikotte Englands Grand Prix på Silverstone. Årsaken skal være den kraftige økningen i prisen på superlisensen som FIA innførte foran årets sesong. Avgiften førerne må betale for lisensen ble firedoblet, og for de beste førerne ble ekstrautgiften ganske mange hundre tusen kroner.

Det er det tyske magasinet Auto, Motor und Sport som har startet denne historien, med en artikkel om at førerforeningen- Grand Prix Drivers Association - skal ha bedt om et møte med FIA-president Max Mosley foran Englands Grand Prix for å legge frem kravet sitt.

Kravet fra GPDA skal være at FIA må sette ned prisen på superlisensen igjen, ellers vil førerne gå til streik. (At GPDA trolig er de eneste som ønsker å møte Max nå for tiden er jo litt morsomt, men det er en annen sak.)

Jeg håper og tror at dette bare er løsprat som er blitt til en nyhetssak i en stille periode. Dersom en håndfull millionærer bosatt i skatteparadis som Monaco og Sveits går ut i streik for å spare noen ekstra euro, er jeg redd de vil få liten sympati hos publikum. Da tror jeg like godt de kan legge opp med en gang. Prisøkningen ble vedtatt av FIA i januar, så hvorfor har førerne ventet til nå med å ta opp saken?

For øvrig er ikke alle førerne med i GPDA, så det er vel ikke sikkert kravet har full støtte blant dem det gjelder. Så vidt jeg vet er verken Kimi Räikkönen, Felipe Massa eller Lewis Hamilton med i GPDA, og mange av tredjeførerne er heller ikke medlemmer.

Dersom historien mot formodning er riktig, og det ender med at GPDA-førerne boikotter Englands Grand Prix, kan det jo bli et litt annerledes løp på Silverstone. Jeg ser for meg at teamene vil sette inn det de har av testførere på de ledige plassene etter de «streikende», og at de ovennevnte enkelt tar de tre første plassene. Synd for Robert Kubica, i så fall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar