tirsdag 3. juni 2008

FIA vil ha vekk fleksible frontvinger

Renault_frontvinge Selv om det akkurat i dag er mest fokus på Max Mosley og avstemmingen i Paris, synes jeg vi må komme oss videre og begynne å tenke racing igjen. Til helga fortsetter Formel 1-sesongen med Canada Grand Prix, og det er all grunn til å forvente et spennende og tett løp.

Det som er nytt er at FIA har nå satt ned foten for de mange variantene av ekstra vinger som ligger over den ordinære frontvingen, det som blir kalt «bridge-wings» på engelsk. Saken er at mange av disse «brovingene» bare er festet i endene, og derfor er i stand til å bevege seg når hastigheten øker. Dette skal ha vært tydelig å se på inboard-kamera fra flere av bilene under løpet i Istanbul.

Derfor mener FIA at disse ekstra frontvingene kommer inn under forbudet mot bevegelige aerodynamiske deler, og krever at de skal være festet slik at de ikke kan bevege seg, på samme måte som for bakvingene. FIA har bestemt at vingene skal være sikret mot fleksing allerede i Canada Grand Prix.

Seks team bruker denne typen ekstra frontvinge i dag; McLaren, Toyota, Renault, Williams, Red Bull og Toro Rosso. Renault har hatt sin vinge festet på midten hele sesongen, og nå må altså konkurrentene finne lignende løsninger før de får starte i Montreal. De andre teamene har egne løsninger, og slipper å gjøre endringer i denne omgangen.

Det blir interessant å se om vi kommer til å merke forskjell på noen av bilene på grunn av denne endringen. Ettersom Renault alltid har hatt «bridge-vingen» sin festet på midten, kan man vel gå ut fra at betydningen er minimal. Men det kan jo hende at kravet om innfesting gjør at noen går over til andre løsninger, enten Ferraris «barter» eller BMW-Saubers «horn». Hondas «kaninører» er det vel ingen som vil ta etter, håper jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar