tirsdag 24. juni 2008

FIA vil at teamene skal betale mer

FIA-buss I morgen møtes FIAs World Council i Paris, og da skal de blant mye annet diskutere om de skal øke avgiftene teamene i Formel 1 betaler for å delta.

I forslaget som legges frem av Max og hans administrasjon, foreslås det at teamene skal betale alle kostnadene for økte sikkerhetstiltak og tjenester under løpene, noe som vil øke den årlige deltakeravgiften fra de nåværende 300 000 euro til 740 000 euro per team (en økning fra ca. 2,4 til ca. 5,9 millioner kroner).

Tjenestene FIA vil at teamene skal dekke er følgende:

1) Et GPS-system for Race Control (F1MS), som viser hvor bilene befinner seg på banen til enhver tid, og som også gjør det mulig å sende lyssignaler til bilene. Dette koster ca. 1 mill. euro.

2) Digitale signallys på banen for å supplere de ordinære flaggene. Lysene skal styres fra Race Control. Kostnad ca. 1,2 mill. euro.

3) Overvåkningssystem i bilene (SDR) som lagrer forskjellige parametre, og som også samler inn data i forbindelse med en krasj. Dette systemet har allerede vært benyttet i seks år, og teamene har hittil betalt leverandøren direkte. Nå foreslår FIA at de skal overta regningen, og deretter kreve utlegget tilbake fra teamene. Kostnaden er 130 900 euro.

4) Et nytt, sikkert nettverk i pitlane og depot som skal fjerne behovet for papirmeldinger mellom Race Control, dommere og team. Nettverket skal også håndtere kommunikasjonen fra F1MS og SDR-systemene og fra ECUen i bilene. I tillegg skal nettverket formidle informasjonen fra værvarslingsystemet til teamene. Nettverket skal koste hvert team 70 400 euro.

5) Værvarslingstjeneste. Ifølge FIA koster det dem 485 000 euro per år å gi teamene denne servicen, og nå vil de at teamene skal betale for det.

6) Intercom-systemet som brukes for at teamene skal kunne kommunisere direkte med Race Control har vært i bruk i seks år, og koster FIA 780 000 euro per år. Denne kostnaden ønsker FIA nå at teamene skal være med på å betale sin del av, men FIA skal fortsatt dekke en del av utgiftene.

Samlet vil forslaget koste hvert team 428 700 euro per år, og med en foreslått avgiftsøkning fra 300 000 til 740 000 euro har FIA også tatt høyde for en viss prisstigning.

Økningen kan høres drastisk ut, men det er kanskje ikke mer enn rimelig at teamene betaler for tjenestene FIA leverer, og for utvikling av nye og sikrere tjenester. Det som kanskje gjør forslaget litt spesielt akkurat nå, er den krangelen som allerede er igang om den økte avgiften for førernes superlisenser. Sånn sett er timingen dårlig.

Men på plussiden for FIA kommer at Max Mosley har gjort det klart overfor Bernie og CVC at han ikke vil gå inn for godkjenning av en ny Concorde-avtale, dersom ikke teamenes andel av inntektene fra reklame og TV-rettigheter økes kraftig. På bakgrunn av dette regner kanskje Max med at teamene godtar avgiftsøkningen uten å protestere for mye.

Etter den nåværende avtalen dekker FIA mesteparten av kostnadene i dag. Men når man hører at FIA bare får utbetalt omkring 400 000 euro per løp fra rettighetshaverne i CVC, skjønner man at det er ikke noen god butikk for FIA over tid. Sett i forhold til at CVC selv håver inn over 20 mill. euro for hvert løp, er det ikke rart at FIA ønsker mer av kaka. Men kanskje det hadde blitt mindre oppstyr dersom Max hadde krevd at Bernie og CVC skulle dekke kostnadene, istedenfor å øke avgiftene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar