lørdag 3. mai 2008

Honda-sjefen tviler på at Super Aguri kan reddes

De daglige nyhetene om Super Aguris være eller ikke være fortsetter. En dag er det positive nyheter, den neste dagen er det negative.

Og ettersom det i går kom en felles uttalelse fra teamsjef Aguri Suzuki og Franz Josef Weigl i Weigl Group om at de var nesten ferdige med å sy sammen en «redningspakke» som kunne presenteres for styret i Honda, var det helt normalt at det kom en nedtur rett etterpå.

Direktøren i Honda F1, Nick Fry, uttalte i går kveld at han har liten tro på at det er mulig å få til en brukbar løsning i løpet av de nærmeste dagene, ettersom de har vært på leting etter en kjøper til Super Aguri i over ett år nå. Fry har ingen tro på at Weigl Group er store nok til å kunne finansiere et konkurransedyktig Formel 1-team, hvis de ikke har partnere som de ennå ikke har fortalt om. Harde ord, som sikkert veier tungt når styret i Honda Motor Co. skal ta den endelige beslutningen om et par dager.

Det jeg ikke helt skjønner, er hvorfor Nick Fry er så negativ til Weigl. Det må jo være bra at noen ønsker å redde Super Aguri, selv om de kanskje bare klarer å holde liv i teamet ut 2008. Da kan de jo fortsette å lete etter investorer imens. Dersom Honda ikke må ut med mer penger, kan det vel ikke spille noen rolle for Fry?  Det han muligens er redd for, er at lille Super Aguri kan komme til å gjøre det bedre enn «moderteamet», som altså Fry er sjef for. Med Super Aguri borte blir jobben hans litt sikrere, selv om Honda fortsetter å gjøre det dårlig.

En av hovedgrunnene til at Super Aguri ble startet, var den negative omtalen Honda fikk i Japan for at de ikke hadde gjort plass til Takuma Sato i sitt eget team. Sato er superstjerne i hjemlandet, og Honda skal ha merket at salget falt på grunn av den negative omtalen da Sato ble oppsagt. Hvor mye vekt styret i Honda vil legge på dette nå, blir spennende å se.

Hvis Super Aguri nå opphører å eksistere, taper Honda ca. en halv milliard kroner som de visstnok har brukt på B-teamet sitt i løpet av to år. Det gjør i så fall Takuma Sato til den dyreste betalføreren i Formel 1 noensinne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar