søndag 4. mai 2008

Honda nekter Super Aguri adgang til depotet i Istanbul

Siste nytt i Super Aguri-sagaen er at teamets trailere i dag ble nektet adgang til depotet i Istanbul. Ansvarlige for Istanbul Park oppgir at dette skyldes at Honda Racings direktør, Nick Fry, har varslet dem om at Super Aguri ikke kommer til å delta i løpet neste helg.

Det er i så fall en merkelig oppførsel fra Fry sin side, når en mulig redningspakke for Super Aguri skal behandles av styret i Honda først om et par dager. Fry har tidligere uttalt at han ikke har tro på at Weigl Group vil være i stand til å finansiere et Formel 1-team, og nå ser det ut til at han har bestemt seg for å komme sine overordnede beslutningstakere i forkjøpet. Eller vet han allerede hva Honda-styret kommer til å beslutte?

Ettersom toppsjefen for Hondas Formel 1-team går ut med det ene negative utspillet etter det andre mot Super Aguri, må det ligge noe bak som gjør at han er fast bestemt på at teamet skal slutte å eksistere. Jeg kan jo spekulere i noen alternative årsaker:

En mulighet kan være at han mener det er best at Super Aguri går konkurs, for da kan Honda Racing overta fabrikken, bilene og alt utstyret. Dette kan Honda så forsøke å selge - samlet eller hver for seg - slik at de får inn noe av den halve milliarden Super Aguri skylder dem. Fry kan mene at dette er sikrere penger enn at Weigl - som han ikke har tro på - skriver en avtale der de lover å betale ned gjelden i løpet av tre år.

En annen mulighet (som jeg har vært inne på i tidligere innlegg), kan være at Fry har sett seg lei på at Super Aguri bruker av ressursene i moderteamet, slik at utviklingen der blir hemmet. Det går selvsagt ut over Fry, som må forsvare de dårlige resultatene overfor styret i Honda. Dersom Super Aguri legges ned, er han kvitt dette problemet for godt. (Men da har han heller ikke noe å skylde på dersom Honda fortsetter å gjøre det dårlig.)

Uansett årsak: Dersom det er sant at han står bak utestengelsen av Super Aguri fra Istanbul Park, tror jeg Nick Fry ligger dårlig an. Hvis han altså ikke har Honda-styret i ryggen.

Og mens alle venter på en avklaring, står Super Aguris trailere på utsiden av banen og venter på nye ordrer. Førere og teampersonell er allerede startet på reisen fra England. Og bilene er muligens fortsatt «i pant» på Honda-fabrikken i England. For et rot!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar