fredag 16. mai 2008

FIA med forslag til budsjett-tak fra 2009

I fjor foreslo FIA at det fra 2009 skulle innføres en øvre grense for hvor mye penger et Formel 1-team skulle ha lov til å bruke i løpet av en sesong.

Siden har vi ikke hørt mer om denne saken, men i går kom det ut noen detaljer om forslaget i forbindelse med at FIAs konsulent, Tony Purnell, skal ha sendt et brev til teamene med utkast til regler. Følgende forbruksgrenser er foreslått:

  • 2009: 175 mill. euro (1,4 mrd. NOK)
  • 2010: 140 mill. euro (1,13 mrd. NOK)
  • 2011: 110 mill. euro ( 890 mill. NOK)

Sett i forhold til at Toyota i dag har et budsjett på omkring 3 milliarder NOK, kan dette virke som et dramatisk kuttforslag. Men når man vet at Force India i år har fått økt sitt budsjett, og likevel fortsatt bare har i underkant av 800 mill. NOK til rådighet, så blir det ikke like dramatisk.

Renault-sjefen, Flavio Briatore, er heller ikke veldig imponert. Han påstår at Renault F1 allerede bruker 40% mindre enn det som er foreslått som maks, og sier at han synes forslaget er bare tull.

Jeg synes også at forslaget er bare tull, for jeg synes det må være opp til teamene hvor mye de penger vil bruke. Har de noen store sponsorer eller en bilfabrikk i ryggen, må de jo stå fritt til å bruke opp pengene de har fått til rådighet. Det er greit at FIA setter grenser for tekniske ting, som f.eks. vinger, dekk, motorer o.s.v., for det har de mulighet til å kontrollere.

Men jeg skjønner ikke hvordan FIA tror de skal klare å kontrollere at reglene om pengeforbruk følges. Vi snakker her om å kontrollere multinasjonale konsern, med kontorer og datterselskaper over hele verden. Mange land har egne regnskapsstandarder, lover og regler (i tillegg til forskjellige språk), og teamene kommer nok til å finne måter å omgå reglene på uten at FIA kommer til å oppdage det.

Det dummeste med forslaget er nok likevel at det er en rekke områder som ikke skal være med i beløpet som teamene skal ha lov å bruke. Følgende kostnader skal holdes utenfor:

  • Motorutvikling
  • Markedsføring
  • Førerhonorarer
  • Teamsjeflønninger
  • Kostnader til utvikling av KERS (energi-gjenvinning)

Det betyr altså at teamene vil ha gode muligheter til å gjemme unna kostnader. Det er mye rart som kan kalles markedsføringskostnader, og motorene kan også «tilfeldigvis» bli svindyre fra neste år.

Dette kan gi grobunn for mistanker og beskyldinger mellom teamene, og FIA kan bli nødt til å bruke tiden på etterforskninger og rettssaker som kan bli minst like dårlig PR for sporten som fjorårets spionhistorier.

Nei, hele opplegget med «budsjett-tak» i Formel 1 er bortkastet, etter min mening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar