søndag 27. april 2008

Noen tanker etter Spanias Grand Prix

Kimi Räikkönen og Ferrari holder stø kurs mot et nytt verdensmesterskap
Det er ingen ting som tyder på at verken teamkollega Massa eller noen andre har noe å stille opp med, så lenge Kimi selv ikke gjør dumme ting. Og Ferrari ser ut til å ha fått påliteligheten på plass igjen etter en litt dårlig start på sesongen, så da drar de fort fra i sammendraget.

Circuit de Catalunya er en fryktelig kjedelig bane
Nest etter Monaco og Ungarn er det vel ingen baner det kjøres Formel 1 på i dag, som er så vanskelig å kjøre forbi på som banen i Barcelona. Dette er åttende gangen på rad at den som har hatt pole position også har vunnet løpet i Spania. Noe bør gjøres med banen, eller så bør ikke Bernie fornye kontrakten deres når den utløper.

Renault er på bedringens vei
Etter kvalifiseringen var alle sikre på at Fernando Alonsos Renault hadde mye mindre bensin enn de andre. Men faktum er at Alonso gikk i depot bare to runder før Felipe Massa, og at han holdt bra følge med de andre bilene i toppen helt til motoren sa takk for seg. Det kan se ut som at Renault har gjort større fremskritt enn de andre siden Bahrain.

McLaren mangler erfarne førere
Det er ting som tyder på at McLaren begynner å merke at de har to uerfarne førere, som ikke klarer å tilføre teamet den tekniske tilbakemeldingen som er nødvendig for å utvikle bilen utover i sesongen. I Barcelona fikk McLaren hjelp til å skjule differansen frem til Ferrari ved at løpet lenge foregikk bak Safety Car. Vi vil nok få se større differanser i et normalt løp.

Reglene for pitstop under Safety Car må endres
Vi fikk på nytt et eksempel på at reglene som hindrer biler å gå i depot mens Safety Car er ute er fullstendig ulogiske og urettferdige. Denne gangen gikk det ut over Nick Heidfeld, som trolig ville blitt nummer fem uten stop and go-straffen. Det var snakk om at reglene skulle endres, men ingen ting skjedde. Nå er det på tide at de gjør alvor av det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar