torsdag 6. mars 2008

Islendingene satser på Formel 1

Sponsormerkene på den endelige utgaven av Williams FW30 viser at islendingene har stor tro på Formel 1 som markedsføringskanal for tiden. Det islandske investeringsselskapet Baugur Group har kjøpt fremtredende reklameplass til tre av firmaene de eier på bilen.

Motemerket All Saints er plassert på sideplatene på bakvingen og på kjeledressene, mydiamonds.com står bak på bakvingen og leketøysbutikken Hamley's har overtatt sidepodsene fra Lenovo. Ingen av disse selskapene er særlig godt kjent i Norge, men i England og Europa er de kjente merkevarenavn. Baugur eier for øvrig også storbanken Glitnir, som har kontor i Norge.

Baugur Group var først i forhandlinger med David Richards og Prodrive om sponsing av F1-satsingen deres, men da dette ikke ble noe av gikk de til Williams, som de kjente fra før med sponsoren Hamley's. Dette viser at de hadde bestemt seg for hvor de ville bruke markedsføringspengene sine.

Det gikk en stund rykter om at Baugur Group også ville kjøpe en tredjedel av aksjene i Williams, men dette avviser Sir Frank. Han har imidlertid antydet at det vil bli mer samarbeide med Baugur senere i sesongen, uten at han vil utdype om det kommer enda et sponsormerke eller om det er aksjer det er snakk om.

Her ser vi hva islendingene gjør med litt av energipengene sine. Så hvorfor sponser ikke Statoil-Hydro et Formel 1-team? Eller kanskje Oljefondet kunne reddet Super Aguri?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar