søndag 27. januar 2008

Dommerne blir dummere

De siste årene har Formel 1 hatt en fast dommer ved alle løpene, som har fungert i en komite sammen med to utnevnte dommere - en internasjonal og en nasjonal - som ble valgt for hvert løp. Nå har den faste dommeren, Tony-Scott Andrews sluttet, og FIA har besluttet å endre på systemet.

Fra 2008 skal det i steden være tre dommere som utnevnes for hvert løp. Disse tre skal assisteres av en offisiell representant fra FIA. Til dette har Max Mosley utpekt sin faste assistent og representant i F1, Alan Donnely. Denne endringen mener FIA skal gjøre beslutningsprosessen mer effektiv enn den har vært i det siste.

Og i et forsøk på å gjøre dømmingen nøytral, skal de tre dommerne som utnevnes komme fra land som ikke har førere med i Formel 1.

Det er flere ting jeg ikke liker med dette. Det ene er at Alan Donnely eier et PR-firma i London, som foruten å jobbe for FIA og FOM, også har Ferrari som en av sine klienter. Dette lukter ikke bra, og gir vann på mølla til alle som mener FIA er styrt av Ferrari.

Det andre jeg ikke liker er at de skal hente dommere kun fra land som ikke har førere med i Formel 1. Det vil si at vi risikerer at dommerne kan komme fra land som ikke har den minste erfaring med Formel 1. Opplegget utelukker jo de fleste land i Europa, bortsett noen her oppe i nord. Jeg forstår at FIA vil unngå partiske dommere, og jeg vet at det kan komme gode dommere fra land som ikke holder på med F1 også, men de skal altså finne 54 personer som kan dømme på dette nivået. Det må da være bedre å ha dommere som vet hva de holder på med, enn noen som bare er upartiske?

Det FIA burde ha gjort, var å hente inn tre personer med erfaring fra Formel 1, for eksempel tidligere førere eller noen fra ledernivå i et team, og gitt dem betaling for å være dommere på alle løpene. Jeg tror profesjonelle folk på dette nivået vil være istand til å ta nøytrale beslutninger, og at de ville blitt tatt seriøst av teamene.

Nå risikerer vi at det blir masse krangel og rot, med dommere fra land som Peru, Mongolia og Kenya, pluss en "assistent" som de fleste vil si er betalt av Ferrari. Men for Max er det visst viktigere at beslutningene tas raskt, enn at de oppfattes som riktige og rettferdige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar